رهپویان7 ستاره آسمان

02188546152

موفقیت یک انتخاب است !

بیش از گذشته در استراتژی مارکتینگ خود به مدل فلای ویل ( Flywheel ) توجه کنید !

 

مدیران و صاحبین کسب و کار تجربه ای متفاوت از رکود اقتصادی به همراه ابهام و ترس از فعالیت های اقتصادی مشتریان خود در مقیاس کوچک تا بزرگ را تجربه می نمایند . کشتی کسب و کار در مسیر طوفانی بزرگ قرار داشته که حرکت و عبور از آن نیاز به توانمندی و اتخاذ استراتژیهای مناسب دارد .

در حال حاضر فعالیت‌های اقتصادی کشور  وارد یک دوره نزولی شده و با افزایش نرخ بیکاری، کاهش سرمایه‌گذاری و کاهش نرخ سود مشارکتی سبب کاهش میزان تقاضا و حتی عرضه گردیده است . رفتار مشتریان در این شرایط معمولا دچار تغییرات محسوسی می‌شود. ترس از خرید یا به تعویق انداختن فرایند خرید به امید بهبود شرایط از جمله این رفتارها خواهد بود که کم و بیش متناسب با نوع فعالیت کسب و کار شاهد آن می باشیم  

رویکرد تمرکز و توجه بیش از گذشته به مشتری در فعالیت های مارکتینگ یکی از شیوه های تسهیل کننده در عبور از این شرایط پیچیده خواهد بود . از این رو توجه به مدل فلای ویل (یا چرخ و فلک ) و جاری و ساری ساختن این ذهنیت در تمامی اجزا و فرایند های کسب و کار  با رویکرد مارکتینگ می توانند تا حدودی چالشهای مدیریت و اقتصادی را کم رنگ نماید .

 

 

مروری بر  مدل فلای ویل یا چرخ و فلک

به زبان ساده، flywheel یک نگاه جامع به نقاطی است که تجارت شما در آنجا سریع تر رشد می کند و نقاطی که دارای بزرگ ترین فرصت ها هستند را به شما نشان خواهد داد. مدل flywheel یک راه جامع و متحد برای نمایش نیروهایی است که بر رشد شرکت شما موثر هستند. فعالیت هایی که هر تیم در شرکت شما انجام می دهد، بر یکدیگر موثر خواهند بود. بازاریابی شما بر سرعت حرکت مشتریان احتمالی در طول روند خرید، اثر خواهد گذاشت. حرکت فروش شما بر احتمال تبدیل شدن مشتریان احتمالی به مشتریان شاد و موفق موثر خواهد بود. و البته، فعالیت ها و خدمات پس از فروش شما مشخص خواهند کرد که آیا مشتریان شما، به تبلیغ کنندگان محصولات شما تبدیل خواهند شد و یا به افراد حاضر در شبکه های خود خواهند گفت که از شما دوری کنند.

flywheel در ذخیره سازی و رهاسازی انرژی عملکردی عالی دارد  و ظاهرا این نکته در استراتژی تجارت بسیار مهم است. Flywheel، که توسط جیمز وات اختراع شده، یک چرخ بسیار کم مصرف است. مقدار انرژی ذخیره شده توسط آن به سرعت چرخش، مقدار اصطکاکی که با آن روبرو می شود و اندازه (جثه) آن بستگی دارد. این چرخ ها را به شکل چرخ های یک قطار یا ماشین تصور کنید.

 

 

در flywheel شما از نیروی مشتریان راضی خود، برای افزایش مراجعات مجدد و فروش دوباره استفاده می کنید. به زبان ساده، تجارت شما به چرخش ادامه می دهد.

چنانچه اشاره شد ، مقدار انرژی، یا نیروی flywheel به سه عامل وابسته است:

  • سرعت چرخش آن
  • میزان اصطکاک
  • اندازه آن

 

با خدمات مشاوره و آموزش مدیریت کسب و کار  رهپویان7 آشنا شوید 

 

موفق ترین شرکت ها، استراتژی تجارت خود را جهت دستیابی به هر سه مورد تنظیم خواهند کرد. سرعت flywheel  با اضافه کردن نیرو به بخش هایی که بیشترین تاثیر را دارند، افزایش پیدا می کند  مثلا تیم خدمات پس از فروش. با تمرکز روی نحوه به موفقیت رساندن مشتری، آن ها به احتمال زیاد این موفقیت را به مشتری های احتمالی بعدی نیز منتقل خواهند کرد.

به یاد داشته باشید که هر ماهیت فعالیت در هر کسب و کار  متفاوت است، و نحوه طراحی flywheel به بیزینس مدل وابسته خواهد بود. تیم ها و بخش هایی که بزرگ ترین تاثیر را روی رشد شما دارند، شناسایی کنید. Flywheel خود را با کمک این اطلاعات و اعمال نیرو به آن بخش ها، شخصی سازی کنید.

از آنجایی که شما به flywheel خود نیرو وارد می کنید، باید مطمئن باشید که چیزی در جهت مخالف آن قرار ندارد عنی باید اصطکاک را از استراتژی تجارت خود حذف کنید. شما می توانید با بررسی نحوه ساختاربندی تیم های خود، دلیل عدم بازگشت مشتری و نقاطی که مشتری های احتمالی در طول روند خرید خود در آنجا گرفتار می شوند، این اصطکاک را کاهش دهید. آیا تمام تیم های شما هم راستا هستند و یا به صورت جداگانه و مستقل از یکدیگر فعالیت می کنند؟ آیا اجازه می دهید که مشتریان احتمالی به شما اطلاع دهند که چطور، کی و کجا می خواهند از پروسه اکید شما پیروی کنند؟

هر چه سرعت را افزایش و اصطکاک را کاهش دهید، تبلیغ کنندگان بیشتری برای تجارت خود خلق خواهید کرد، و تمام این افراد یک flywheel بزرگ خواهند بود. در استراتژی بازاریابی فلایویل (چرخ فلک)، شما برای هدایت مشتریان و تکرار فروش، از حرکت مشتریانِ خوشحال استفاده می‌کنید

برنامه‌ها و استراتژی‌های شما، نیروهایی هستند که می‌توانند سرعت چرخ فلک را افزایش دهند، مانند بازاریابی درون‌گرا، مدل فریمیوم (اشتراک رایگان)، ریفرال مارکتینگ (پیشنهاد مشتریان)، تبلیغات و سرمایه‌گذاری روی تیم خدمات مشتری، که اجرای آن‌ها باعث سرعت گرفتن چرخ فلک می‌شود. تمام این استراتژی‌ها بر مشتری متمرکز هستند.

فلایویل به شما پیشنهاد می‌دهد که به جای اینکه برای هر مشتری نقطه شروع و پایان در نظر بگیرید، او همیشه در مرکز دایره قرار دارد. جذب شما می‌شود، تعامل برقرار می‌کند و مادامی که لذت می‌برد، همراه شما خواهد بود.

 

 

در شرایط کنونی بیش  از هر چیز نیاز به فرهنگ مراقبت داریم. مشتریان از میان کسب‌وکارها، به کسب‌وکاری وفادار می‌مانند که با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنند و در این ارتباط مداومت دارند. ارتباط یک حسن بزرگ خواهد داشت . احتمال اینکه مشتری محصول  یا خدمات جدید شما را ببیند و به طور خودکار به مرحله جذب بازگردد را افزایش می‌دهد. تمرکز شما بر ارتباط‌برقرارکردن با مشتریان جدید است، از آن‌ها حمایت می‌کنید و برای آن‌هایی که از محصولات شما استفاده می‌کنند، ارزش خلق می‌کنید. آن‌ها هم که سفر لذت‌بخشی همراه با شما دارند، از مشتری به مشتری وفادار و سپس به هوادار برند تبدیل خواهند شد . شما بیشتر به آن‌ها توجه می‌کنید و آن‌ها بیشتر شما را تبلیغ می‌کنند و دیری نمی‌پاید که قدرت بازاریابی دهان‌به‌دهان باعث رشد و رونق کسب‌وکار شما می‌شود.

باآرزوی ثبات و توسعه اقتصادی ، رشد و پیشرفت برای تمامی فعالین اقتصادی و کسب و کارهای کوچک تا بزرگ ایران زمین .

آشنایی با کارگاه آموزشی   گیمیفیکیشن چگونه کسب و کار شما را توسعه خواهد داد ؟