رهپویان7 ستاره آسمان

02188546152

موفقیت یک انتخاب است !

بازاریابی تجربی یا Experiential Marketing در صنعت ساختمان

 

تجربه کردن مسائل جدید همواره موضوعی هیجان‌انگیز و جذاب بوده و به همین دلیل حتی در دنیای بازاریابی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. تکنیک بازاریابی تجربی از روش‌های بسیار جذاب و خلاقانه است که سبب جلب توجه و افزایش فروش در کسب‌وکارهای مختلف ، من جمله در صنعت ساختمان می‌شود

بازاریابی تجربی تکنیکی است که در آن تجربه و تعاملی دو طرفه بین برند و مصرف کنندگان (مشتریان) ایجاد می‌شود. حال اگر مفهوم بازاریابی تجربی را دقیق‌تر بررسی کنیم به این موضوع پی می‌بریم که مشتریان دیگر تنها خواهان خرید یک محصول یا خدمات باکیفیت نبوده بلکه می‌خواهند با محصول و برند ارتباط نزدیک‌تری داشته باشند. به همین دلیل برندها به دنبال روش‌های بازاریابی تأثیرگذار بودند که سرانجام به بازاریابی تجربی رسیدند، در تکنیک بازاریابی تجربی تنها هدف، فروش محصول نبوده بلکه می‌خواهیم محصول یا خدمات در ذهن مصرف کننده نیز بماند.

یک مثال حذاب از بازاریابی تجربی

در سال‌های اخیر یکی از برندهای موفق در بازاریابی تجربی، IKEA است که در کمپین Big Sleepover خود از این روش استفاده کرد. در این کمپین از 100 نفر که در خرید کالاهای مصرفی طولانی‌مدت اعم از تشک و غیره شک داشتند، دعوت شد تا به مدت یک شب در تخت‌های IKEA بخوابند. در این کمپین تجربه‌ای مستقیم بین برند و مشتریان به وجود آمد چرا که مصرف کنندگان با لباس‌های خواب و چشم‌بندهای خود به فروشگاه IKEA آمده و این کمپین جالب را تجربه کرده‌اند.

جالب است بدانید که اکثریت این افراد پس از اتمام کمپین تصمیم به خرید تخت‌خواب‌های IKEA گرفتند! در حالت کلی گذراندن شب در IKEA به طور غیرمستقیم بر رفتار خرید افراد تأثیر گذاشت و آنان به خاطر خاطرات و راحتی در طول شب تصمیم به خرید گرفتند. کار برند IKEA بسیار جالب بوده و در عین حال جزو بهترین و فراموش نشدنی‌ترین کمپین‌های بازاریابی تجربی است.

 

با خدمات مشاوره تخصصی ویژه صنعت ساختمان آشنا شوید

 

بازاریابی تجربی چه مزایایی در صنعت ساختمان دارد؟

 

همان طور که اشاره شد، بازاریابی تجربی یکی از راه‌های تبلیغات برای برندهای مختلف است که با ارائه تجربه‌ای خاص و دلنشین به مصرف کنندگان، آنان را با برند خود آشنا و تشویق به خرید می‌کند. حال به بررسی مزایای این روش بازاریابی در صنعت ساختمان می‌پردازیم 

آگاهی از برند

آگاهی از برند تنها به معنای شناخته شدن برند شما نبوده بلکه به معنای آگاهی مردم از داستان، ارزش و رسالت برند شما است. جالب است بدانید که ۶۵٪ از افراد شرکت کننده می‌گویند که کمپین‌ها سبب شناخت و آگاهی بهتر از محصولات یا خدمات برند شده و تصویری مثبت از برند در ذهنشان ایجاد شده است.

ارتباط تجربی

مهم‌ترین ویژگی این کمپین‌ها مشارکت افراد با تصمیم خودشان است و همین امر سبب ایجاد تعاملی دو جانبه و مثبت می‌شود. این تعامل سبب افزایش میزان نرخ بازگشت سرمایه یا ROI نیز می‌شود. حتی جالب است بدانید که ۹۱٪ مردم معتقدند امروزه تبلیغات بیشتر از ۲ سال قبل مزاحمت ایجاد می‌کنند. بنابراین استفاده از یک تکنیک بازاریابی تجربی می‌تواند امتیاز مثبت بزرگی نسبت به رقبا باشد.

بازاریابی دهان به دهان

یکی از قدرتمندترین روش‌های بازاریابی که به میزان زیادی به اعتماد مصرف کنندگان وابسته است، تبلیغات دهان‌به‌دهان است. زمانی که مشتریان از خدمات، محصولات یا رویدادی راضی باشند آن را به دیگران نیز معرفی می‌کنند. جالب است بدانید افرادی که تجربه یک برند تجاری را دارند (در کمپین‌ها شرکت کرده‌اند)، این موضوع را به ۱۷ نفر دیگر بازگو می‌کنند.

 

 

بازاریابی تجربه‌ای در صنعت ساختمان  دارای چهار ویژگی زیر است:

1-‌ تمرکز بر تجارب مشتری: برخلاف تمرکز محدود بازاریابی سنتی بر ویژگی‌ها و مزایای کارکردی محصول یا خدمت، بازاریابی تجربه‌ای بر تجربه‌های مشتریان تمرکز دارد. تجارب مجموعه ارزش‌های حسی، عاطفی، رفتاری، شناختی و رابطه‌ای را جایگزین ارزش‌های کارکردی می‌کند.

2-‌ تمرکز بر مصرف به‌عنوان یک تجربه جامع: بازاریابی تجربه‌ای بیشتر از آنکه به محصول و خدمت در یک محیط بسته و ایزوله شده توجه کند به‌صورت کل‌نگرانه به یک تصویر عریض از محیط عملکرد بازار نگاه کرده و به محیط اجتماعی- فرهنگی توجه می‌کند.

3-‌ مشتریان، منطقی و عاطفی هستند: برای بازاریابان تجربه‌ای، مشتریان به همان اندازه که عاطفی رفتار کرده منطقی نیز عمل می‌کنند. در‌حالی‌که مشتریان ممکن است بارها درگیر انتخاب‌های منطقی و عقلانی شوند، مکررا با احساس‌شان نیز رفتار می‌کنند.

4-‌ روش‌ها و ابزار‌ها گلچین شده هستند: بر‌خلاف بازاریابی سنتی که روش‌ها در آن تحلیلی، کمی و کلامی هستند، روش‌ها و ابزار‌ها در بازاریابی تجربه‌ای، متنوع و چندوجهی هستند، برخی از روش‌ها ممکن است بسیار تحلیلی و کمی باشند و برخی دیگر بسیار ادراکی و کیفی.

حال سوال مهم این است که پیاده سازی بازاریابی تجربی در صنعت ساختمان چگونه خواهد بود ؟

بازاریابی تجربی باعث می‌شود تمام مخاطبان شما، رویدادهایتان را شرکت کنند و به آن‌ها علاقه‌مند باشند. اما نه صرفا به این دلیل که این رویدادها زنده برگزار می‌شوند. برای این‌که بتوانید مخاطبان خود را به رویدادها و تبلغ‌هایتان جذب و علاقمند کنید، باید استراتژی بازاریابی تجربی صحیحی داشته باشید. با کمک تدوین استراتژی بازاریابی، به برندتان جان و زندگی ببخشید

با اعمال این 10 قدم، استراتژی بازاریابی تجربی کسب‌وکارتان را تدوین کنید.
قدم اول: مخاطبتان را بشناسید
بسیاری از کسب‌وکارها آن‌قدر درگیر برنامه‌ریزی بقیه قسمت‌ها می‌شوند که فراموش می‌کنند باید پیش از هر چیز مشخص کنند که می‌خواهند به چه کسانی خدمت ارائه کنند و چه کسانی باید درباره این برند بیشتر بدانند. برای شناخت هر چه بهتر مخاطبتان سعی کنید بیشتر با بخش فروش و مدیران حسابداری وقت بگذرانید و از آن‌ها بخواهید اطلاعات عمیق‌تری از خریدارانتان به شما ارائه دهند.
قدم دوم: پیامی واضح و متناسب با برندتان داشته باشید
برای این‌که در مراحل مختلف بازاریابی تجربی موفق باشید باید پیامی مناسب داشته باشید و بتوانید از طریق آن بهتر با مخاطبتان ارتباط برقرار کنید.
درباره پیامی که می‌خواهید بدهید خوب فکر کنید، مطمئن شوید پیامتان با تصویری که می‌خواهید از برند بر جا بگذارید هماهنگ است و به طور کامل نیز واضح است.

 

این مقاله را مطالعه نمایید :"اهمیت توجه به فناوریهای نوین در صنعت ساختمان"


قدم سوم: چیزی مفید ارائه دهید
موفق‌ترین کمپین‌ها آن‌هایی بوده‌اند که به مخاطب چیزی را آموزش داده‌اند یا چیزی مفید در اختیارشان گذاشته‌اند.
سعی کنید به جای فروختن محصولاتتان در کمپینی که برگزار می‌کنید، ارزشی والا را به مخاطب ارائه کنید.
قدم چهارم: از واقعیت افزوده استفاده کنید
اگر واقعیت‌های فضای آنلاین را بتوانید وارد دنیای آفلاین خود بکنید، در واثع توانسته‌اید از واقعیت افزوده استفاده کنید. اگر مخاطبان در رویدادهای شما بگویند: «وای! چقدر باحال!» و در عین حال بتوانند بعدها آن اتفاق جالب را به یاد بیاورند موفق شده‌اید که اثری ماندگار در ذهنشان خلق کنید.
قدم پنجم: شاخص‌های کلیدی عملکرد یا KPI خود را مشخص کنید
پس از برگزاری کمپین باید بدانید که تا چه میزان موفق بوده‌اید. برای اندازه‌گیری این موفقیت لازم است که از پیش شاخص‌هایی تعیین کرده باشید.
قدم ششم: سعی کنید سرگرم‌کننده باشید
شما باید کاری کنید که پیام برندتان پخش شود. پخش شدن و همه‌گیر شدن کار بازاریابی است. در تدوین استراتژی بازاریابی تجربی برندتان حتما موقعیتی برای خلق سرگرمی و تفریح قرار دهد چرا که سرگرمی‌ها خاصیت ویروسی دارند و به سرعت پخش می‌شوند.
زمانی‌که بتوانید نظر مخاطبتان را با سرگرمی جلب کنید می‌توانید تصمیم بگیرید که به آن‌ها چیزی بفروشید یا نه.

قدم هفتم: زودتر از موعد برنامه‌ریزی را شروع کنید
اگر برنامه‌ریزی برای کمپین تبلیغاتی‌تان را به تعویق بیاندازید احتمالا دچار مشکل خواهید شد. همیشه برای لحظات آخر بار زیادی از کار به وجود می‌آید و نداشتن برنامه‌ریزی و ایجاد تغییرات لحظه آخری برایتان هزینه زیادی خواهد داشت.
قدم هشتم: به طور کامل تحقیق کنید
درباره نیازها و وسایلی که باید تهیه کنید حتما به طور کامل تحقیق کنید. داستان‌های دیگر کمپین‌های موفق بازاریابی دیجیتال را بخوانید و از آن‌ها سرمشق بگیرید.
قدم نهم: رویدادتان را بازاریابی و تبلیغ کنید
از شبکه‌های اجتماعی برای بازاریابی کمپین تان استفاده کنید چرا که امروزه شبکه‌های اجتماعی به ابزاری قدرتمند برای تبلیغ و بازاریابی برندها تبدیل شده‌اند.
قدم دهم: از محتوای UGC یا تولید ‌شده توسط کاربر استفاده کنید
اگر مخاطب برندتان را تشویق کنید که در شبکه‌های اجتماعی، بلاگ یا دیگر مکان‌ها درباره شما بگوید، بنویسد یا عکس و فیلم منتشر کند، موفق شده‌اید اعتباری باورنکردنی برای خودتان رقم بزنید.
فراموش نکنید که بازاریابی تجربی یا Experiential Marketing این روزها باعث تغییرات شگرفی در روند بازاریابی شده است. پس تا دیر نشده، استراتژی بازاریابی تجربی برندتان را تدوین و طراحی کنید.

 

 

موفقیت ، یک انتخاب است !