رهپویان7 ستاره آسمان

09902505144​​​​​​​

موفقیت یک انتخاب است !

خودآگاهی چیست و چگونه به خودآگاهی برسیم؟

 

خودآگاهی چیست و چگونه به خودآگاهی برسیم ؟

برای بیش‌ترِ ما توصیف ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری خود برای دیگران، کار سخت و دشواری است؛ برای مثال، ممکن است پاسخ به سؤال «چه کسی هستیم» سخت و دشوار باشد. سخت بودن این موضوع به این علت است که خودآگاهی نداریم یا نمی‌دانیم چگونه به خودآگاهی برسیم.

بیش‌تر ما فقط درمورد ویژگی‌های کلی و عمومی خود، از جمله سن، جنس، نام‌خانوادگی، تحصیلات، وضعیت شغلی و ... خود صحبت می‌کنیم و از ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری خود اطلاعات کافی و مناسبی نداریم. به عنوان مثال، نمی‌دانیم که چه کارهایی را خوب می‌توانیم انجام دهیم چه ویژگی‌های اخلاقی خوب و مثبتی داریم، به چه علت مهربان هستیم و چه ویژگی‌های منفی اخلاقی داریم. رشد خودآگاهی به فرد کمک می‌کند تا دریابد که تحت استرس قرار دارد یا خیر. به طور معمول، این امر پیش‌شرط ضروری برای روابط اجتماعی و ارتباط موثر و همدلانه‌ محسوب می‌شود.

  مهارت خودآگاهی توانایی شناخت خود و آگاهی از خصوصیات، نقاط ضعف و قوت، خواسته‌ها، ترس‌ها و انزجارهاست.

 

 

با دوره غیر حضوری خودرهبری آشنا شوید .

فواید خودآگاهی چیست ؟

برای داشتن خودآگاهی باید خودارزیابی کنید. این امر مستلزم تخصیص زمان است و از آن‌جا که خودارزیابی زمان‌بَر است، در ابتدا روزانه ۱۵ دقیقه را به این کار اختصاص دهید. هر روز زمانی را به خودارزیابی اختصاص دهید. در ادامه به فواید خودآگاهی خواهیم پرداخت.

افزایش خودآگاهی و شناخت بیش‌تر خود زمان‌بَر است. ممکن است سال‌ها طول بکشد، در حالی که از افراد بسیاری در اطرافتان برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده می‌کنید. ایجاد عادات کاری لازم برای افزایش خودآگاهی و استفاده از تکنیک های خودآگاهی می‌تواند تأثیر مثبتی بر سایر جنبه‌های زندگی شما، به‌ویژه روابط بین‌فردی و درون‌فردی‌تان، داشته‌باشد.در ادامه ۱۰ مزیت خودآگاهی رابا‌هم مرور خواهیم کرد:

۱. ابراز همدلی بیش‌تر با دیگران

ابراز همدلی بیش‌تر با دیگران از مهم‌ترین مزایای خودآگاهی است. اگر مهارت همدلی بیش‌تری داشته‌باشید، می‌توانید روابط بهتری را برقرار کنید. همه‌ی ما یک نیاز جهانی داریم و آن درک شدن و تأیید شدن احساساتمان است. این موضوع هنگامی‌که غمگین هستیم و نمی‌توانیم به دیدگاه دیگران یا توضیحات منطقی‌تر گوش دهیم، تشدید می‌شود.

۲. بهبود مهارت گوش دادن

گوش دادن فعال مهارتی است که روزبه‌روز کم‌یاب‌تر می‌شود. خبر خوب این است که وقتی شروع به گوش دادن فعال می‌کنید، تأثیرات بسیار مثبتی ایجاد می‌شود. این نشان‌دهنده‌ی اهمیت خودآگاهی است، زیرا به شما امکان می‌دهد که روابطی درست و مطمئن برقرار کنید. مهارت گوش دادن از ویژگی‌های خودآگاهی و هم‌چنین از مزایای آن است.

۳. بهبود مهارت تفکر انتقادی

برای کسب خودآگاهی باید به طور صادقانه درمورد خود و اقداماتتان فکر کنید. باید احساساتتان را تجزیه‌وتحلیل کنید و از جایگاه بالاتری به خودتان نگاه کنید تا به یک تصویر عینی از خودتان برسید. همه‌ی این تمرینات مهارت تفکر انتقادی شما را بهبود می‌بخشند و می‌توانید آن‌ها را در بسیاری از زمینه‌های دیگر زندگی خود نیز اِعمال کنید.

۴. بهبود روند تصمیم‌گیری

وقتی می‌دانید که چگونه باید با دیگران ارتباط موثر برقرار کنید، خود را می‌شناسید، زمانی را به گوش دادن به دیگران اختصاص می‌دهید و مهارت تفکر انتقادی خود را بهبود می‌بخشید، روند تصمیم گیری شما نیز بهبود می‌یابد. این یکی از بزرگ‌ترین مزایای خودآگاهی است. وقتی تصمیمات بهتری بگیرید، زندگی بهتری نیز خواهید داشت.

۵. بهبود توانایی‌های رهبری

آیا شخصی وجود دارد که نخواهد رئیسی داشته‌باشد که تصمیمات درستی می‌گیرد، به کارمندانش گوش می‌دهد، مهارت تفکر انتقادی بسیار خوبی دارد و برای هر مشکلی راه‌حلی مناسب پیدا می‌کند؟ این‌ها همه از مزایای خودآگاهی است که توانایی‌های رهبری را نیز تقویت می‌کند. این ویژگی‌ها فرد را به رهبری تبدیل می‌کند که همه می‌خواهند از او پیروی کنند و با ایشان کار کنند.

۶. تقویت خودکنترلی

خودآگاهی بیش‌تر شامل این است که بتوانید احساسات خود را نام ببرید، اما لزوما در برابر آن‌ها واکنش نشان ندهید. باید بیاموزید که خود را از آن‌ها جدا کنید. خود کنترلی منجر به این می‌شود که بتوانید به واکنش‌های اولیه خود فکر کنید؛ در نتیجه، به‌جای این‌که وقتی عصبانی می‌شوید، عکس‌العمل نشان دهید، می‌توانید خود را کنترل کنید و پاسخ مناسبی بدهید.

۷. افزایش خلاقیت

شاید افزایش خلاقیت را به عنوان مزیتی برای خودآگاهی در محل کار تصور نکنید، اما می‌تواند چنین باشد. مسلما مشکلاتی پیش خواهد آمد که به راه‌حل‌های خلاقانه نیاز دارند. این از مزایای شخصی خودآگاهی است، زیرا رضایت شخصی شما را افزایش می‌دهد. به عنوان مثال، هنگامی‌که سرگرمی خلاقی را تمرین می‌کنید، احساس می‌کنید که در حال پیدایش نتیجه‌ای باکیفیت هستید.

۸. افزایش توانایی تغییر عادات

هنگامی‌ که مهارت و توانایی لازم را برای تجزیه‌وتحلیل تأثیرات کاری که انجام می‌دهید، داشته باشید، توانایی شما در تغییر عادت‌هایتان افزایش می‌یابد. این امر به دانستن دلیل کاری که انجام می‌دهید، برمی‌گردد. اگر یک دلیل اساسی برای تغییر کردن داشته‌باشید، اِعمال آن تغییر بسیار آسان‌تر خواهد بود.

۹.افزایش عزت‌نفس

افزایش عزت نفس یکی دیگر از مزایای خودآگاهی است. عزت‌نفس محصول اعتمادبه‌نفس است و خودآگاهی را تولید می‌کند. هنگامی‌که خودتان را بشناسید و با نقاط قوت و ضعف خود کنار آمده‌باشید، هرگز خودتان را ارزان نمی‌فروشید. ذهنیت رشد و پیشرفت خواهید داشت و خواهید دانست که شکست گامی برای رسیدن به موفقیت است.

۱۰. داشتن دیدگاه بهتر

هنگامی‌ که زمانی را به تجزیه‌وتحلیل جوانب مختلف یک مسئله اختصاص می‌دهید، با استفاده از مهارت تفکر انتقادی و خلاقیت خود به راه‌حلی بهتر دست پیدا می‌کنید و نظرات دیگران را نیز در نظر می‌گیرید، زیرا همدلی و گوش دادن فعال را تمرین می‌کنید؛ در نتیجه، دیدگاه بهتری خواهید داشت، زیرا اطلاعات گسترده‌ای را از منابع مختلف جمع‌آوری کرده‌اید و به خودتان و تیمتان اعتماد دارید. این یک مزیت بزرگ خودآگاهی برای شما و اطرافیانتان است.

جهت کسب این مهارت در دوره غیر حضوری و پروزه محور خود رهبری شرکت کنید