رهپویان7 ستاره آسمان

02188546152

موفقیت یک انتخاب است !

اهمیت توجه به رفتارشناسی مشتری در کسب و کار

 

اهمیت توجه به رفتارشناسی مشتری در کسب و کار

بازار تجارت امروز، بازاری به وسعت جهان است؛ روند رقابت در آن به حد چشمگیری در حال افزایش است. درواقع برای رقابت با دیگران در این بازار بزرگ، همیشه دیر است. شرکت‌ها باید سطح کیفی محصولات خود را ارتقا بخشند، قیمت‌ها را کاهش دهند و فرایند تولید را ساده و زمان تولید را باید همیشه کاهش دهند؛ اما پیشرفت شرکت فقط با یک چیز ممکن است: مشتری.

ماهیت هر فعالیت اقتصادی در کسب منفعت و دریافت سود از مشتری است. از این‌رو، شناخت درست مشتری از اولین نیازهای هر فعالیت اقتصادی است. کسب‌وکارهای کوچک و متوسط SMEs یا کسب‌وکارهای بزرگ، همه به دنبال درک درستی از مخاطبین خود هستند تا به بهترین روش ممکن با ایشان ارتباط برقرار کنند و با کمترین هزینه وی را جذب، حفظ و نهایتاً باعث ارتقای وی به سطح مشتری وفادار و عضوی از خانواده کسب‌وکار شوند.

یکی از زیرمجموعه‌های مهم در فرایند شناخت هر فردی، رفتارشناسی وی است. با درک درست رفتار مشتری و شناخت تیپ رفتاری وی، می‌توان رفتارهای او را پیش‌بینی، کنترل یا حتی تغییر داد. این شناخت به‌مانند یک عصای جادویی در دستان صاحبان کسب‌وکار است تا مشتری را آن‌چنان که دوست و انتظار دارد، ببینند و او را شیفتۀ کسب‌وکارشان کنند.

 

رفتارشناسی مشتری با مدل جهانی DISC 

 

چنین مدل رفتارشناسی علاوه بر کمک به بهینه‌سازی رفتار و تعامل در دنیای واقعی، ابزاری است توانمند که می‌تواند بستر بسیار مناسبی جهت ارتباط با مشتری و ایجاد نقطۀ تماس شایسته با وی باشد.

ابزارها و مدل‌های متفاوتی برای رفتارشناسی مشتری وجود دارد که با اطمینان می‌توان گفت مدل جهانی DISC سرآمد همۀ آن‌هاست. لازم به ذکر است موفقیت در مسیر کسب‌وکار بدون رضایت و توجه به منابع انسانی درگیر در کسب‌وکار اتفاق نخواهد افتاد. با کمک DSIC و آموزش و به‌کارگیری آن در کسب‌وکار، علاوه بر تحقق هدف نهایی، شاهد ارتقای رفتاری و ارتباطی در بین همکاران و حتی در زندگی شخصی خواهیم بود که این خود باعث خواهد شد مجموعۀ اقتصادی هر روز با انرژی و شادابی بیشتر و با کمترین مشکلات درونی به سوی موفقیت و توسعه گام بردارد.

برگرفته از کتاب رفتارشناسی مشتری در فروش با مدل جهانی DISC  نوشته مشترک آقای دکتر علی غفارهاشمی و سرکار خانم نوشین منوچهری

 

تیپ رفتاری شما مطابق با مدل جهانی DISC  در تست رفتار شناسی شرکت کنید