رهپویان7 ستاره آسمان

02188546152

موفقیت یک انتخاب است !

رفتارشناسی مشتری چه اهمیتی در کسب‌وکار دارد؟ (مختصری درباره DISC )

 

رفتارشناسی مشتری چه اهمیتی در کسب‌وکار دارد؟ (مختصری درباره DISC )

هر فعالیت اقتصادی در هر اندازه و مقیاسی، به شناسایی درست مخاطب خود وابسته است. کسب‌وکارهای کوچک و متوسط (SMEs)  یا کسب‌وکارهای بزرگ، همگی به دنبال درک درستی از مخاطبین خود هستند تا با بهترین روش ممکن با ایشان ارتباط برقرار کرده و با کمترین هزینه وی را جذب، حفظ و نهایتاً باعث ارتقای وی به سطح مشتری وفادار و عضوی از خانواده کسب‌وکار شوند. یکی از زیرمجموعه‌های مهم در فرایند شناخت مشتری، رفتارشناسی وی است. مطالعۀ رفتار مشتری در هر کسب‌وکار برای درک مخاطب هدف و ایجاد محصولات و خدمات پیشنهادی جذاب‌تر، مورد نیاز است؛ با درک درست رفتار مشتری و شناخت تیپ رفتاری وی، می‌توان رفتارهای او را پیش‌بینی، کنترل یا حتی تغییر داد. این شناخت به مانند عصایی جادویی در دستان صاحبان کسب‌وکار است تا مشتری را آن‌چنان که خودش می‌پندارد و انتظار دارد، دیده و او را شیفتۀ کسب‌وکارشان کنند.

 

 

چنین مدل رفتارشناسی علاوه بر کمک به بهینه‌سازی رفتاری و تعاملی در دنیای واقعی، ابزاری است توانمند که می‌توان بستر بسیار مناسبی جهت ارتباط با مشتری و ایجاد نقطۀ تماس شایسته برای وی باشد.

ابزارها و مدل‌های متفاوتی در مسیر رفتارشناسی مشتری وجود دارد که با اطمینان می‌توان گفت مدل جهانی DISC سرآمد همۀ آن‌هاست.

مدل جهانی DISC و آزمون مرتبط با آن، بر اساس مطالعات ویلیام مارستون شکل گرفته است. ویلیام مارستون در کتاب «احساسات عادی مردم» (1928) اشاره می‌کند که انسان‌ها هیجانات خود را از طریق چهار نوع تیپ رفتاری بروز می‌دهند.

تقریباً از سال 1970 و بر پایۀ اصول مطرح‌شده ویلیام مارستون، دانشمندان مختلف و همین‌طور مؤسسات پژوهشی، اقدام به طراحی و تدوین ابزارها و پرسشنامه‌های مختلفی در جهت ارزیابی و سنجش پارامترهای مطرح‌شده در مدل رفتارشناسی DISC کردند که نهایتاً آزمون فعلی به شکلی فراگیر و تجاری تولید و در نقاط مختلف جهان مورد توجه و استفاده قرار گرفت.

DISC از چهار واژۀ انگلیسی زیر گرفته شده است:

D (Dominance): به معنی سلطه، تسلط و غلبه؛ با رنگ قراردادی قرمز؛

I (Influence): به معنی نفوذ، تأثیر، تأثیرگذاری؛ با رنگ قراردادی زرد؛

S (Steadiness): به معنی ثبات؛ با رنگ قراردادی سبز؛

C (Conscientious): به معنی باوجدان و وظیفه‌شناس؛ با رنگ قراردادی آبی.

چنانچه اشاره شد رنگ‌های در نظر گرفته شده، صرفاً جهت تفکیک این چهار نوع است.

 

باکارگاه رفتارشناسی مشتری  با مدل جهانی DISCدر فروش آشنا شوید