رهپویان7 ستاره آسمان

02188546152

موفقیت یک انتخاب است !

استراتژی محصول یا Product Strategy

استراتژی محصول یا  Product Strategy

استراتژی محصول یک برنامه سطح بالا است که مشخص می‌کند اهداف محصول شما در طول چرخه عمر آن چیست و چگونه از اهداف سازمان پشتیبانی می‌کند. استراتژی محصول همچنین پاسخ خواهد داد که محصول به چه کسی خدمت خواهد کرد و چگونه به نفع او خواهد بود.

 

استراتژی چیست ؟

استراتژی در گسترده ترین معنای خود، ابزاری است که افراد یا سازمان ها از طریق آن به اهداف خود دست پیدا می کنند. بسیاری از کتب و مقالات موجود در این حوزه، تعاریف مختلفی از واژه استراتژی را ارائه می کنند. وجه مشترک تمام تعاریف پیراموان استراتژی آن است که استراتژی بر دستیابی به اهداف خاص تمرکز دارد و شامل تخصیص منابع است؛ و اینکه چند تصمیم یا اقدام سازگار، درست یا منسجم را نشان می دهد که بیانگر مسیر ما برای رسیدن به موفقیت است. برنامه ریزی و پیاده سازی استراتژی، بزرگترین کار سازمان است؛ در زمان مرگ و زندگی، مسیر بقا یا انقراض همراه سازمان است و نمی توان بررسی آن را نادیده گرفت. این را باید بخاطر داشت برای دستیابی به هدفی بزرگ به یک استراتژی هوشمندانه نیاز خواهید داشت تا بتوانید همواره در بازار رقابت کنید و ار رقبای خود جلوتر باشید.

 

 

استراتژی محصول چیست؟

استراتژی محصول حاصل دید نهایی و کامل آن است. در واقع این استراتژی اعلام می‌کند که نقطه پایان یک محصول دقیقاً کجا و چگونه اتفاق خواهد افتاد. با تعیین این استراتژی می‌توانید نقطه جهش محصولات خود را نیز مشخص کنید. این مدل از استراتژی از جهات مختلفی به یک نقشه شباهت دارد؛ چرا که شما باید ابتدا مقصد خود را مشخص کرده و سپس برای رسیدن به آن برنامه‌ریزی کنید. دقیقاً به همان صورت که چشم‌انداز استراتژیک یک کسب‌وکار مسیر رشد خود را مشخص می‌کند، هر محصول نیز استراتژی خاص خود را دارد که به کمک آن می‌تواند به مقاصد خاص خود دست یابد.

المان‌های استراتژی محصول

استراتژی محصول نیازمند پاسخ به پرسشهای زیر می باشد

  • محصولات خود را به چه کسی خواهید فروخت؟ با پاسخ به این سؤال می‌توانید مشتری یا بازار هدف خود را تعیین کنید. در این مرحله باید دقیقاً مشخص کنید که قصد فروش محصولات خود را به چه کسانی دارید و این مخاطبان چه ویژگی‌هایی خواهند داشت.
  • قصد فروش چه چیزی را دارید؟ در این قسمت باید به صورت کامل مشخص کنید که مشتریان بالقوه چگونه می‌توانند تفاوت و مزیت محصولات شما را نسبت به محصولات رقیب موجود در بازار تشخیص دهند. به عبارت دیگر، باید کاملاً به این درک برسید که چه ویژگی و مزیتی باعث می‌شود تا محصولات شما در بازار بی‌نظیر و متمایز باشند.
  • چه ارزشی برای مشتریان خود ارائه می‌دهید؟ مشخص کنید که محصولات شما کدام یک از نیازها و مشکلات مشتریان را حل خواهند کرد. بدون شک یک محصول نمی‌تواند همه نیازهای همه افراد یک جامعه را برآورده کند؛ اما برای حل یک نیاز خاص مخاطبان بازار هدف، چنین چیزی به سادگی ممکن است.
  • چگونه محصول خود را قیمت‌گذاری می‌کنید؟ در این بخش چگونگی قیمت‌گذاری بر روی محصولات خود را بیان کنید. این قیمت‌گذاری وابسته به مواردی از جمله ارزش درک شده آن، میزان عرضه و تقاضا و موارد دیگری خواهد بود.
  • چگونه محصول خود را توزیع خواهید کرد؟ توضیح دهید که چگونه محصول خود را می‌فروشید و بازار هدف‌تان چگونه این محصول را به دست خواهد آورد.

 

 

ایجاد استراتژی مناسب برای محصولات

برای ایجاد یک استراتژی محصول خوب، کار خود را با شناسایی مشکلاتی که قصد حل آن‌ها در جامعه هدف خود را دارید، شروع کنید. این مرحله شامل مصاحبه با مخاطبان موجود در بازار هدف، درک منظر رقابتی و شناسایی چگونگی تمایز و برتری‌های خودتان است. فراموش نکنید که یک استراتژی اولیه، لزوماً دقیق‌ترین برنامه‌ریزی ممکن نیست. با گذر زمان و دریافت بازخوردهای مختلف، استراتژی شما نیاز به تغییر و بهبود خواهد داشت. به خصوص اگر قصد ورود به بازار جدیدی را داشته باشید، این موضوع اهمیت بیشتری به خود خواهد گرفت. 

 

با خدمات مشاوره و آموزش تخصصی مدیریت کسب و کار  در شرکت رهپویان7 آشنا شوید