رهپویان7 ستاره آسمان

02188546152

موفقیت یک انتخاب است !

به بهانه استعفای نخست وزیر نیوزیلند ، فرسودگی شغلی چیست ؟

 

به بهانه استعفای نخست وزیر نیوزیلند ، فرسودگی شغلی چیست ؟

زمانی که جاسیندا آردرن تصمیم خود برای استعفا از سمت نخست وزیری نیوزلند را اعلام کرد، فرسودگی شغلی را دلیل آن ذکر نکرد. اما او آن را توصیف کرد. او گفت: «من می‌دانم که این کار چه چیزی را می‌طلبد، و می‌دانم که دیگر آنقدر مخزنم خالی است که نمی‌توانم عدالت را اجرا کنم. "به همین سادگی است."

 

سازمان جهانی بهداشت در سال 2019 فرسودگی شغلی را به عنوان یک "پدیده شغلی" پذیرفت، اما فرسودگی شغلی یا کاری هنوز هم می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر سلامت روحی و جسمی شما داشته باشد  ارتباط نزدیکی با افسردگی و اضطراب دارد.

اما فرسودگی شغلی چیست ؟

فرسودگي شغلي نشانه‌های فروپاشي عاطفي بعد از سالها درگيري واشتغال به کار است اين اختلال با محرک هاي تنش زائي مانند داشتن مراجعان بيش ازحد در يک زمان،نداشتن وقت کافي و فقدان حمايت يا قدرداني مرتبط است. در واقع محيط بشر شامل عوامل فيزيکي،اجتماعي و رواني است که هر کدام در وضعيت سلامتي بشر نقش مهمي دارند .يکي از عوامل تنيدگي زا در انسان،محيط کار وي است که مي تواند ديگر حيطه هاي زندگي او را تحت تأثير قرار دهد .قسمت عمده اي اززندگي روزانه ي هر شخص صرف اشتغال به کا ر مي شود.هر وقت فعاليت در حد توانائي افراد باشد و کار در شرايط مناسب انجام شودخستگي بوجود آمده طبيعي است و معمولاً با خواب و استراحت بر طرف ميشود در واقع خستگي عادي فيزيولوژيک قابل جبران است اما همين خستگي ساده ممکن است در اثرکارهاي يک نواخت و طولاني و انجام کار در شرايط نا مساعد به تدريج به صورت مزمن در آيد و پس از مدتي عوارض و ناراحتي هائي مانند،کوفتگي،خواب،تب،اختلالات جسمي و روحي در فرد ايجاد کند که اگر در اين مرحله درمان نشود به صورت خستگي هاي مزمن،خستگي عمومي و خستگي عصبي و در نهايت خستگي مفرط در مي آيد وتمام اعمال جسمي و ذهني فرد را مختل مي کند .

 

 

امروزه دربسياري از سازمانها،فشارهاي عصبي و رواني به درجات گوناگوني وجود دارد.يکي ازپيامدهاي اين عوامل پديده ي فرسودگي شغلي است. فرسودگي شغلي در نتيجه ي استرس افزايش مي يابد ، وقتي انگيزه روبه کاهش مي گذارد ما دچار فرسودگي شغلي مي شويم.

از لحاظ لغوي فر سودگي شغلي را مي توان تحليل قواي رواني که گاهي با افسردگي همراه است و از تلاش براي کمک به بيماران رواني ياافراد تحت فشار رواني ناشي مي گردد تعريف کرد، فرسودگي شغلي نشانه خستگي مفرط عاطفي بدنبال سالها درگيري و تعهد نسبت به "کار ومردم"است.

به عبارت ديگر فر سودگي شغلي خستگي فيزيکي،هيجاني و رواني بدنبال قرار گرفتن طولاني مدت درموقعيت کارسخت استاين نشانه ها حالتي است که در آن قدرت و توانائي افراد کم و رغبت و تمايل آنها به انجام کار و فعاليت کاهش مي يابد.

بطور کلي فر سودگي شغلي را مي توان نوعي اختلال که به دليل قرار گرفتن طولاني مدت شخص در معرض فشار رواني درارتباط با کار و مردم، در وي ايجاد مي شود دانست و با نشانگان فروپاشي هيجاني ، جسمي و ذهني همراه است.عزت نفس فرد مبتلا پائين است و احساس نا سودمندي را تجربه مي کند.

 

با دوره غیرحضوری و پروزه محور ، خود رهبری یا Self-Leadership آشنا شوید

 

علائم و نشانه های فرسودگی شغلی

در دوره هائي از زندگي احساس نا اميدي،عصبانيت،افسردگي ،نارضايتي و اضطراب عادي به نظر مي رسد.اما ، افراد در حالت فرسودگي شغلي اين هيجانات منفي را بيشتراز حد معمول تجربه مي کنند.در بدترين حالت افراد از نوعي خستگي يا نقصان عاطفي شکايت دارند.

فرسودگي شغلي با کاهش در شور و شوق و درخشندگي شغلي مشخص مي گردد . بدنبال فر سودگي شغلي عوارضي بروز پيدا مي کند که اولين عوارض آن فرسودگي جسمي است.

در کل می توان علائم و نشانه هاي فرسودگي شغلي را چنين بر شمرد:

-بي تفاوتي نسبت به کار

-احساس کسالت و سستي و عدم تمايل به ادامه ي کار

-کاهش ظرفيت و قابليت انجام کار

-اختلال در کار طبيعي دستگاه هاي بدن مانند جريان خون،تنفس،سيستم عصبي وغيره