رهپویان7 ستاره آسمان

02188546152

موفقیت یک انتخاب است !

معرفی کتاب غرقگی یا تچان یا Flow

غرقگی یا تجربه اوج

 

کتاب غرقگی که در سال ۱۹۹۰ منتشر شده، به ما نشان می‌دهد که چگونه می‌توان از طریق هدایت کانون توجه و تقویت اراده از زندگی لذت ‌برد. برای رسیدن به چنین چیزی ما یا باید در موضوعی غرق شویم که نه آنقدر مشکل باشد که مضطربمان کند و نه آنقدر ساده که حوصله‌مان را سر ببرد.

 

حالت غرقگی به چه معناست؟

 

بر اساس تعریفی که میهای چیکسِنتمیهایی و دوستانش ارائه می‌دهند:

“غرقگی فقط یک آرامش درونی نیست. در واقع بهترین لحظات زندگی ما زمانی رخ می‌دهند که بدن یا ذهن ما به صورت کاملا ارادی در حال انجام دادن کاری است. آن هم درست با بیشترین توان و کیفیت موجود. پس می‌توان گفت تجربه ایده‌آلی که از آن صحبت می‌کنیم، چیزی است که خود ما برای خود می‌سازیم.”

به بیان دیگر غرقگی در زمان‌هایی اتفاق می‌افتد که ما کاملا فکر و ذکرمان مشغول به کاری است که اگرچه ذاتا دشوار است، ولی ما سختی و دشواری‌ای در انجام آن حس نمی‌کنیم. اما همانطور که گفتم رسیدن با این حالت چندان هم ساده نیست. در واقع قرار گرفتن در حالت غرقگی مانند استفاده از فواید مدیتیشن آن هم درست هنگام انجام کاری مهم است. 

 

 

۸ نشانه تجربه اوج

 

میهای چیکسِنتمیهایی اعتقاد دارد تجربه اوج یا همان غرقگی ۸ نشانه یا خصوصیت دارد که به شرح زیر هستند:

  • تمرکز کامل بر روی انجام دادن یک کار.
  • روشن بودن اهداف و پاداش‌ها درون ذهن و آمادگی برای بازخورد آنی.
  • دستکاری زمان (افزایش یا کاهش سرعت انجام کار)
  • درک اینکه خود این تجربه ذاتا یک پاداش برای ماست.
  • آسان بودن انجام کار. (البته برای خود شخص، نه به صورت ذاتی)
  • تناسب میان توانایی‌ها و چالش پیش رو.
  • ادغام عمل و آگاهی با یکدیگر و خلاص شدن از شر نشخوارهای فکری.
  • کنترل کامل انجام عمل.

اگر به‌هنگام کار، نارضایتی در وجودتان شعله می‌کشد و در خانه کسل یا غمگین می‌شوید، این خلاصه کتاب شما را از بلاتکلیفی نجات داده و به استفاده‌ی بهینه از زمان محدودی که در این سیاره‌ی خاکی در اختیار دارید، راهنمایی می‌کند.

 

 

بخش هایی از خلاصه کتاب غرقگی

کتاب اصلی

 

” ما برای معنا بخشیدن به زندگی خود، تلاش می‌کنیم محیط پیرامون خود را تغییر دهیم؛ چه از طریق به‌ رخ کشیدن ثروت خود به دیگران برای تحت‌ تاثیر قرار دادن آن‌ها، چه با نشستن بر مسند جایگاه‌های اجتماعی پرقدرت و با نفوذ.”

” با تمام این اوصاف، ما لذت‌های زودگذر را به لذت‌های ارزشمند ترجیح می‌دهیم تا بدون این‌که دردی احساس کنیم از واقعیت موجود گریخته و به لذت‌ گرایی پناه ببریم.”

” مردم با زبان‌ها و فرهنگ‌های مختلف از واژگان یکسانی برای توصیف احساسی که به هنگام ورود به حالت غرقگی دارند، استفاده می‌کنند. “

” هر گاه در انجام کاری نه خیلی آسان و نه خیلی دشوار غرق می‌شویم، به این تمایل پیدا می‌کنیم که حد و مرز خود را گسترش داده و چیزهای بیشتری به‌دست آوریم.”

” ما برای رسیدن به ذهن‌ آگاهی باید تسلط بر نفس خود را تقویت کنیم. این کار با بهره‌مندی از حکمت کهن شرقی امکان‌پذیر است.”

” فرقی ندارد که تحصیل کرده هستید یا تازه‌کار، در هر صورت زمانی‌که شما منطق را چاشنی تفکرات عمیق خود کنید، می‌توانید از جهان پیچیده علم و فلسفه لذت ببرید. “

” می‌توان کار را به چیز دیگری تبدیل کرد تا برایمان چالشی به‌وجود آورد، حواسمان را جمع کند و از میزان اضطراب‌مان بکاهد.”

” در یک کلام، ما به حضور اعضای خانواده، دوستان و همسایگان در کنار خود محتاجیم.”

” قبل از هر چیز مطمئن شوید به روابط خود اهمیت کافی می‌دهید، زیرا همین روابط فرصت‌های بسیاری برای شادکامی و پیشرفت برایتان فراهم می‌کنند.”

” به‌جای تسلیم شدن در برابر شرایط سخت، از آن‌ها برای کشف راه‌حل‌های نو بهره ببریم.”

” نکته‌ِ‌ی آخر این‌که اهداف و تصمیمات شما باید با یکدیگر هماهنگ باشند تا نویدبخش یک زندگی معنادار شوند.”

 

با خدمات مشاوره تخصصی مدیریت و توسعه کسب و کار شرکت رهپویان7 آشنا شوید