رهپویان7 ستاره آسمان

02188546152

موفقیت یک انتخاب است !

آیا کسب و کار شما به مشاور نیازمند است ؟

 

آيا كسب و كار شما به مشاور نياز مند است ؟

توسعه و بهبود ، رفع چالشها و مشكلات احتمالي و ميل به پيروزي در رقابت و مسابقه از خواسته هاي بشر از گذشته تا كنون است . اين ميل و خواسته نيازمند كسب مهارت ها و برنامه توسعه فردي بوده كه به تنهايي تحقق آن امكان پذير نخواهد بود. استفاده از معلم يا مربي جهت طي كردن اين مسير امري است الزامي و مسلما بدون  وجود راهنمايي متخصص و متبحر رسيدن به هدف امكان پذير نيست .

در نظر بگيريد شخصي كه با هدف حفظ سلامتي و تناسب اندام در باشگاه ورزشي ثبت نام مي نمايد . در اولين قدم او فردي پيروز است چراكه پذيرفته است جهت تغيير و بهبود نياز به تغيير در رفتار و روشهاي نوين دارد و اقدام به حركتي جديد نموده ، كه در جاي خود ستودني است . حال تجسم كنين اين فرد بدون مراجعه به مربي و يا فرد متخصص اقدام به استفاده از لوازم و ابزار و دستگاههاي موجود در باشگاه نمايد ، چه اتفاقي براي او خواهد افتاد ؟ جواب شما درست است!  بعد از مدتي كوتاه علاوه بر آسيب به اندام خود از ورزش خسته شده و باشگاه را ترك خواهد نمود . درمقابل تجسم كنيد اين فرد در روز اول ثبت نام به فرد متخصص مراجعه و اورا به عنوان مربي در زمان ورزش بپذيرد (با فرض اينكه مربي باشگاه ، فرد موجه و داراي علم كافي و تجربه مناسب باشد ) نتيجه كاملا مشخص است . تناسب اندام و حفظ سلامتي !

مشاوره کسب وکار

اين موضوع در مورد كسب و كارهاي مختلف با شدت و اهميت بيشتري دنبال مي شود . مسلما مدير يا مديران و يا صاحبين كسب و كار به همه حوزه هاي مرتبط با كسب و كار احاطه نداشته و كسب مهارت هاي مختلف در حوزه هاي گوناگون كسب و كار مانند مديريت ،مديريت منابع انساني ، مديريت مالي ،مديريت فروش و بازاريابي  ، و……امكان پذير نمي باشد . لذا صاحبين و يا مديران كسب و كار جهت رفع اين چالش نيازمند به كارگيري فرد يا گروه متناسب با نياز كاري خود به عنوان مشاور و يا مربي خواهند داشت .  از طرف ديگر گستردگي و تغيير علم مديريت كسب و كار ، افزايش كمي و كيفي رقبا و نياز به علو روز در اين زمينه ، كسب و كارهاي مختلف را به بكارگيري افرادي توانمند و متخصص و مسلط به علم روز ترغيب نموده و روزانه ارزش اين همكاري پررنگ تر مي شود. از اينرو  در دنياي اقتصادي كنوني فرهنگ استفاده از مشاور در كنار تيم هاي كاري بسيرا مرسوم و يكي از شاخص هاي مهم در موفقيت آن بشمار مي رود .

مشاوره برای تیم سازی

اما مشاورين كسب و كار چگونه عمل ميكنند؟ يك مشاور حرفه اي  پس از شناخت کامل اجزای یک سازمان، ضمن تحلیل و بررسی مسائل موجود، نسبت به ارائه راه‌حل و یا ایجاد حساسیت برای یافتن راهکار مناسب اقدام خواهدکرد. بدیهی است که هزینه‌کردن درآموزش و مشاوره به منزله یک سرمایه‌گذاری سودآور است که افق‌های روشنی را پیش چشم بنگاه‌های اقتصادی گشوده و سازمان را برای آینده تجهیز می‌کند. حال اين سوال پيش مي آيد كه مشاوران حرفه‌ای و اصلح باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند؟ نتایج مطالعات متعدد صورت گرفته و مشاهدات محققان، تایید می‌کند که مشاوران حرفه‌ای رفتاری متمایز و خصیصه‌های متفاوتی دارند که موجب تمایز آنها از سایر مشاوران می‌شود. و صرف طی کردن مدارج تحصیلی نمی‌توان امیداور بود که به مشاوری حرفه‌ای تبدیل شویم. اما این خصوصیات کدام اند؟

مشاوره کسب و کار موفق

کسی نمی‌تواند خودش را مشاور معتمد بنامد. بلکه این نام از طرف بازار و مشتریان به افراد یا سازمانهای مشاوره اعطا می‌گردد. به همین دلیل مشاوران حرفه‌ای و زبده قضاوت بر سر برندشان را به مشتریان واگذار مي نمايند  مشاوره یک مهارت تربیتی است که از ابتدا نیاز طبیعی انسان ها بوده است. و معنای آن این است که برخی از ویژگی‌های مشاور شایسته در استعداد وی در دادن مشاوره وجود دارد، اما بخش دیگری از این فرآیند با تجربه برای مشاوران کسب می‌گردد. مشاوران حرفه‌ای علاوه بر زمینه های تئوری نسبت به جریانات موجود در بازار مطلع و صاحب نظرند و این ویژگی ها بدون سالها تجربه و تلاش کسب نمی‌شود. بنابراین این شناخت قوی و مهارت مشاوره دادن به سرمایه‌گزاران و صاحبان مشاغل، با تجربه کسب می‌شود و گذارندن دوره ها و مدارک تحصیلات عالی، تنها آغاز این راه محسوب می‌شوند.

مشاور یک فرد پرحرف نیست. مشاوران حرفه ای هنر خوب گوش دادن را فراموش نمی‌کنند. چرا که گوش دادن به حرف های طرف مقابل به تنهایی، بسیاری از گره های کور را باز می‌کند. زبان بدن و زبان گفتار شما سر نخ هایی قوی را بدست مشاور می‌دهد. به همین دلیل این هنر بطوری استعدادگونه در مشاوران شایسته نمایانگر است. لذا قادرند راهکارهایی عالی را در پیش پای شما قرار دهند. کلید فعالسازی پاسخگویی به خیلی از مسائل در همین سوالات است که مانند ابزاری قدرتمند در دستان مشاور شماست. پس این مهارت است که شما را با طرح سوالی هوشمندانه به چالش بکشند. قطعا موفقیت مشاور شما به نحوه ی پاسخگویی به این سوالات بازمی‌گردد.

مشاوران حرفه ای عاشقانه کار خود را دوست دارند و جزیی از زندگی خویش می دانند و مشتاقانه گره های کاری شما را می‌گشایند. می دانند که در مقابل شما مسئولیت خطیری دارند. اهل نق زدن هم نیستند. آنها به یاری رساندن علاقه مند هستند و مشاوره را فعالیتی انسانی و اخلاقی در راستای بهتر کردن کیفیت حیات بشر می دانند. و دقیقا به همین دلایل است که میتوانند به مشاوری حرفه ای و شایسته تبدیل شوند.

مشاوره کسب و کار

 

مشاوران هم مانند سایرین به مشاوره نیاز دارند، ازینرو گروهی از اساتید باید در دسترس باشد تا از خرد جمعی بهره‌مند شوند. مشاوره حاصل فکر گروهی از مشاوران زبده است که بصورت فردی منتقل می‌شود.
در حقیقت پشت هر مشاور شایسته، جمعی از مشاوران هم رده و رهبری اصلح وجود دارد، به همین دلیل این مشاوران باکی از سنجش و مورد ارزیابی قرار گرفتن ندارند.

علاوه بر اینها، این افراد دارای دورنمای باز و مشخصی هستند و از تفکری راهبردی برخودارند. در مذاکره خوش‌بیان و دارای گفتار، کردار و پندار نیک، دنباله‌‌روی استراتژی، به‌روز و اهل مطالعه ویادگیری هستند و اینها نتایج خوبی را برای یک کسب و کار به ثمر می‌دهد.

اميد است مديران و صاحبين كسب و كارهاي مختلف در مقياسهاي گوناگون با انتخاب مشاورين متخصص ،متعهد و معتمد و همچنين  همكاري و اطمينان به ايشان شاهد موفقيت و پيروزي مستمر در كسب و كار خود باشند