رهپویان7 ستاره آسمان

02188546152

موفقیت یک انتخاب است !

فناوری هپتیک و تجربه ای متفاوت برای مخاطبین در متاورس

 

 

فناوری هپتیک و تجربه ای متفاوت برای مخاطبین در متاورس

متاورس پیوند جهان فیزیکی با زندگی دیجیتال، دنیای آواتارها و نسل بعدی اینترنت است. با رشد و ظهور تکنولوژیهای نوین روزانه شاهد نزدیک شدن  تجربه زندگی واقعی در متاورس خواهیم بود .

هپتیک چیست؟

در واقع هپتیک علم استفاده از حس لامسه برای تعامل با برنامه های توسعه یافته کامپیوتری و می توان گفت که این جمله بهترین تعریف برای فناوری هپتیک است. هنگامی که کاربر اشیا مجازی را لمس می کند، شبیه سازی به گونه ای رخ می دهد که انگار آنها را در دنیای حقیقی لمس نموده است. این فناوری مکانیکی می‌تواند به‌وسیله دادن حس لمس اجسام مجازی به کاربر، به او در کنترل بهتر اجسام مجازی (در رایانه) کمک کند به طوری که هنگام لمس اشیاء مجازی، به نظر می رسد آنها واقعی و ملموس هستند و در واقع تعامل میان سیستم های رایانه ای و انسان را به میزان زیادی بالا می برد . هپتیک از واژه يوناني Haptesthai گرفته شده كه به معني لمس كردن است.

اين لغت به عنوان صفت به معني «بر پايه احساس لامسه» و به معني علم و فيزيولوژي حس لامسه است. دانشمندان چندين دهه است كه روي هپتیک (Haptic) تحقيق كرده اند و به نكاتي در رابطه با بيولوژي لامسه دست يافته اند. مثلاً آنها مي دانند كه چه نوع گيرنده هايي در پوست بدن وجود دارند و چگونه اعصاب اطلاعات را بين سيستم اعصاب مركزي و نقطه تماس، ردّ و بدل مي كنند.از نمونه های کاربردی این تکنولوژی می توان به قابلیت haptic touch گوشی های آیفون اشاره کرد و یا دکمه هوم گوشی های آیفون که از مدل 7 به بعد دیگر از حالت دکمه خارج شده است اما با استفاده از فناوری هپتیک حس لمس یک دکمه را به شما القا می کند. نوع دیگر کاربرد هپتیک که با آن به احتمال زیاد آشنا هستید، ایجاد لرزش در دسته های بازی پس از انجام خطا هنگام بازی فیفا در کنسول های متفاوت است.

پیشنهاد می شود این مقاله  مطالعه شود 

تطبیق استراتژی برند با متاورس ، اولین گام حرفه ای حضور برند در دنیای مجازی

دستکشهای هپتیک در متا

شرکت متا، همان فیسبوک سابق که به خاطر پروژه‌های واقعیت مجازی و افزوده‌اش شهرت یافته، این بار از دستکش هپتیکی رونمایی کرده که قادر است حس‌ دست گرفتن چیزی یا لمس سطح جسمی را در دنیای مجازی شبیه‌سازی کند. بخش تحقیقاتی متا به نام ریلیتی لبز، هفت سال بود که در خفا مشغول کار روی این پروژه بلندپروازانه بوده است و روز گذشته پروتوتایپی از این دستکش را برای اولین بار به نمایش گذاشت. به باور متا، این دستکش در کنار سایر تکنولوژی‌های پوشیدنی دیگر، آینده تعامل افراد در واقعیت مجازی و افزوده را ترسیم خواهد کرد.

هنگامی که دستکش را می‌پوشید و وارد دنیای واقعیت مجازی یا افزوده می‌شوید، یک سیستم کنترل بسیار پیچیده، میزان باد پدها را تنظیم می‌کند و بر قسمت‌های مختلف دست فشار وارد می‌کند. اگر یک شی مجازی را با نوک انگشتان خود لمس کنید، فشار آن شی را بر پوست خود حس خواهید کرد. اگر هم این شی را در دست بگیرید، محرک‌های روی انگشت، منقبض می‌شوند و نوعی حس مقاومت ایجاد می‌کنند. تمام این حس‌ها نیز در کنار جلوه‌های بصری و صوتی، توهم لمس فیزیکی را دنیای مجازی ایجاد می‌کنند.

این نکته را هم نباید فراموش کرد که با تجاری‌سازی کردن این دستکش‌ها و جمع‌آوری اطلاعات بیومتریک کاربران، پای مسائل حریم خصوصی و امنیتی نیز به میان خواهد آمد.

به گفته مایکل ابراش، مدیر ریلیتی لبز، «اگر این دستکش‌ها به مرحله تولید برسند، به کمک آن‌ها می‌توانید سگی را نوازش کنید، اما چون این سگ مجازی است، تجربه نوازش کردن آن هم کمی متفاوت از واقعیت خواهد بود. اما در کل، حس آن از لحاظ عاطفی و تجربه، شبیه واقعیت است.»

 

مشاوره مدیریت کسب و کار در متاورس (کلیک کنید )