رهپویان7 ستاره آسمان

02188546152

موفقیت یک انتخاب است !

مدیریت بحران در کسب و کار

 

 

مدیریت بحران در کسب و کار 

بحران تغـییر عظیمی اسـت كه یكباره در یك وضعیت صورت می‌پذیرد.بحران پیشامدی است که به صورت ناگهانی رخ می‌دهد و به وضعیتی خطرناک و ناپایدار برای فرد، گروه یا جامعه می‌انجامد. بحران باعث به وجود آمدن شرایطی می‌شود که برای برطرف کردن آن نیاز به اقدامات اساسی و فوق‌العاده است. بحران در کسب و کار  جزیی از ماهیت  اکوسیستم اقتصادی بوده و در بازه های زمانی  ، دور یا نزدیک  اتفاق خواهد افتاد . بحران می تواند به دلیل رخدادهای طبیعی ، جنگ ، فعالیت مناسب رقبا ، رشد و جهش تکنولوژی و عدم انطباق کسب وکار با آن و هزاران دلیل دیگر اتفاق افتاده و هر کسب  کار در سیکل کاری خود به نوعی با آن برخورد خواهد داشت . در این بین مدیران کارآمد با انتخاب بهترین نوع واکنش در صدد  کمرنگ کردن تاثیر و یا مرتفع نمودن بحران در کسب و کار  بوده و سعی در مدیریت موقعیت پیش آمده خواهند داشت .

اما چالش دقیقا از همین نقطه آغاز میگردد !

آیا مدیران در برنامه کسب و کار خود ، احتمال وقوع بحران را پیش بینی نموده اند ؟ آیا راهکارهای متقابل و یا برنامه های حمایتی با رویکرد گذر از بحران در برنامه های کسب و کار دیده شده است ؟ در صورتیکه جواب مثبت باشد ، مدیران کسب و کار با مراجعه به انتخاب های موجود و راهکارهای از قبل تعیین شده و پروتکل هلی موجود می توانند  از مسیر بحران خارج شده و با کمترین هزینه ممکن به شرایط عادی خود بازگردند اما درصورت عدم پیش بینی بحران در برنامه کسب و کار چه باید کرد ؟

یادمان باشد هرآنچه ما را نمی‌کشد، قوی ترمان می‌کند. ممکن است این گفته درست باشد، اما تحقق این امر نیازمند یک طرح و برنامه عملی است تا بتوانیم به کمک آن، از رسیدن به آن جایگاه برتر و قوی تر اطمینان حاصل کنیم. با دانستن این نکات می‌توانیم در هر شرایطی بحران های زندگی خود را مدیریت کنیم.

  • خونسرد باشید

یادتان باشد شما از تمامی منابع هوشی و ذهنی مورد نیاز برای مقابله با هر مشکلی که ممکن است با آن مواجه شوید، برخوردارید.

  • به توانایی های خود اطمینان داشته باشید

کمی صبر کنید و بدترین پیامد ناشی از بحران را شناسایی کنید. کاملاً با خود و دیگران صادق باشید. از خود بپرسید:« بدترین چیزی که ممکن است در این شرایط اتفاق بیفتد چیست؟ » تصمیم بگیرید بپذیرید بدترین پیامد، هر چه که باشد، باید اتفاق بیفتد. این اقدام باعث آرامش شما و آسودگی ذهنتان می‌شود. وقتی شما به لحاظ روانی متقاعد می‌شوید که قادرید با بدترین پیامد ممکن کنار بیایید، آنگاه نگرانی شما متوقف می‌شود. مشخص کنید که اگر بدترین پیامد ممکن رخ دهد، شما چه خواهید کرد؟ چه اقداماتی را به عمل خواهید آورد؟ در مرحله آخر فوراً دست به کار شوید تا وضعیت بدترین پیامد ممکن را بهبود بخشید. هر کاری را که می توانید برای به حداقل رساندن زیان و کاهش خسارت انجام دهید را تعیین کنید. تمام وقت و توجه خود را معطوف دست یابی به بهترین نتیجه ممکن کنید. به خاطر داشته باشید که هر کاری مشکلات خاص خودش را دارد و مشکلات نیامده اند که سد راه ما شوند، بلکه برای آموختن تجربه های جدید در مقابل ما قرار گرفته اند.

  • کنترل شرایط را به دست گیرید

برای آن که متخصص بهبود اوضاع خود باشید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که مسئولیت خود و هرآنچه که از این لحظه به بعد رخ خواهد داد را به عهده بگیرید.

  • بحران را مدیریت کنید
  1. وقتی که بحرانی رخ می دهد، چهار اقدام را فوراً باید انجام دهید.
  2. غصه خوردن را کنار بگذارید. به کنترل ضرر و زیان ها بپردازید. هر طور که می‌توانید جلو ضررها را بگیرید.
  3. اطلاعات کسب کنید. حقایق را پیدا کنید. با افراد کاربلد مشورت کرده و دقیقاً بفهمید با چه چیزی سروکار دارید.
  4. مشکل را حل کنید. خودتان را عادت دهید که تنها به راه حل ها و اقداماتی که می توانید برای کوچک کردن ابعاد خسارت و رفع مشکل انجام دهید، فکر کنید.
  5. عمل محور شوید. همواره به اقدام بعدی خود فکر کنید. اغلب گرفتن یک تصمیم بهتر از تصمیم نگرفتن است.

سخن پایانی : پیشاپیش اندیشیدن را تمرین کنید

یکی از تدابیر مهم در موفقیت شغلی و شخصی “پیش بینی بحران” است. شما می‌توانید با نگاهی به آینده یعنی سه، شش، نه یا دوازده ماه بعد و پرسیدن این سوال که «چه اتفاقی ممکن است زندگی شغلی و شخصی مرا مختل کند؟» پیش بینی بحران را در زندگی خود تمرین کنید