رهپویان7 ستاره آسمان

02188546152

موفقیت یک انتخاب است !

اهمیت تحول دیجیتال در صنعت ساختمان و صنایع وابسته

 

اهمیت تحول دیجیتال در صنعت ساختمان و صنایع وابسته

صنعت ساختمان یک صنعت فرصت آفرین در جهت رشد اشتغال زایی

صنعت ساختمان یکی از بزرگترین بخش‌های اقتصادی کشور است. این صنعت پس از نفت به عنوان یکی از صنایع فرصت آفرین برای رشد اقتصادی و افزایش تولید ناخالص داخلی و اشتغال زایی به شمار می‌رود. صنعت ساختمان یک نقش انکارناپذیر در تولید فرصت‌های سرمایه گذاری و تولید ثروت و ارزش افزوده در اقتصاد دارد. با توجه به ارتباط تنگاتنگ ساخت و ساز با بخش‌های بالادست و پایین دست خود مانند فلزات اساسی و کانی‌های غیرفلزی و خدمات املاک و مستغلات می‌توان به اهمیت جایگاه این صنعت در اقتصاد کشور پی برد. امروز در کشورهای در حال توسعه بیش از 35 درصد فرصت‌های شغلی به طور مستقیم و غیرمستقیم در حوزه صنعت ساختمان است. زنجیره ارزش صنعت ساختمان از صنایع پایه نظیر تولید فولاد و سیمان گرفته تا شرکت های پیمانکار و مجری پروژه های ساختمانی و بخش هایی نظیر دلالی املاک و همچنین تولید کنندگان و تامین کنندگان مواد و تجهیزات مورد نیاز و متخصصین مرتبط با این صنعت در حدود یک سوم اقتصاد کشور را تشکیل میدهد. رونق این صنعت میتواند رشد اشتغال و حرکت سایر بخش های اقتصادی کشور را در پی داشته باشد.

آشنایی با خدمات مشاوره و آموزش تخصصی شرکت رهپویان7 در حوزه صنعت ساختمان (کلیک کنید )

تحول دیجیتال چیست ؟

Digital Transformation

تحول دیجیتال، تغییری شگرف در عملکرد یک سازمان و یا یک کشور با محوریت فناوری‌های تحول‌آفرین است. اینترنت اشیا، رایانش ابری، اپلیکیشن‌های موبایل، رسانه‌های اجتماعی، واقعیت مجازی و افزوده، تحلیل‌گری داده، هوش مصنوعی و بلاک‌چین و حتی متاورس  از مهم‌ترین انواعِ فناوری‌های تحول‌آفرین هستند. فراموش نکنیم تحول دیجیتال به معنی استفاده تزئینی و مدگرایانه از فناوری‌های نامبرده نیست، بلکه زمانی می‌توانیم مدعی تحول دیجیتالی شویم که این فناوری‌ها، مدل‌های کسب‌وکار، تجربه‌های ذی‌نفعان (مانند مشتریان و کارکنان در سطح سازمانی و شهروندان در سطح ملی) و فرایندهای عملیاتی ما را به نحو مطلوبی زیر و رو کرده باشند.

تحول دیجیتال سازمانی به معنای ساخت سازمانی در تراز عصر دیجیتال می‌باشد. به بیان دیگر تحول دیجیتال سازمانی یعنی ایجاد قابلیت‌های سازمانی جدید که بتواند موفقیت سازمان را در عصر دیجیتال تضمین نماید. اگر این تعریف را مبنای کار قرار دهیم دیگر دچار این خطای راهبردی نمی‌شویم که تحول دیجیتالی را معادل با فناوری اطلاعات بدانیم. گستره تحول دیجیتال کل سازمان است، جایی که باید با به‌کارگیری فناوری‌های تحول‌آفرین کلیه ابعاد سازمان را در عصر دیجیتال بازتعریف نمود.

چرا تحول دیجیتال لازم است ؟

افزایش بهرهوری و کارایی

کارمندان یک شرکت، اولین افرادی هستند که تغییرات دیجیتال را لمس میکنند. وجود راه حلهای دیجیتال و ابزارهایی که در اختیار کارکنان قرار می گیرد، به طور قابل توجهی آنها را در انجام وظایف کمک می کند و این امکان را می دهد در زمان کوتاهتر نتایج بهتری بدست آید.

تصمیم گیری و فرایندهای داخلی، ساده شده و کارایی کارمندان به لطف تحول دیجیتال، چند برابر می شود. بدون شک این، بهترین روش برای رهایی از فرایندها و فناوری های منسوخ است.

افزایش سودآوری

هنگامی که استراتژی تحول دیجیتال در یک کسب و کار را شروع میکنند، می ­بایست کاهش هزینه ها را به وضوح در کسب و کار مشاهده کرد. درغیر این صورت استراتژی انتخابی اشتباه بوده است.

افزایش رضایت مشتری

پیاده سازی فناوری و تحول دیجیتال به ویژه در فرایندهای مربوط به تجربه مشتری، به میزان قابل توجهی در حفظ آنها و همچنین دستیابی به افزایش نرخ رضایت مشتری کمک خواهد کرد.

اهمیت تحول دیجیتال در صنعت ساختمان و صنایع وابسته

امروزه، صنعت ساختمان تغیراتی را تجربه می کند که قبلاً هرگز شاهد آن نبوده ایم. فناوری های دیجیتال، باعث تحول سایتهای ساختمانی شده است. اکنون متخصصان ساخت و ساز می توانند در مقایسه با مدل سه بعدی نتیجه در نظر گرفته شده، در مورد کیفیت و کمیت پیشرفت حاصل از اطلاعات گرفته شده توسط سنسورها، مانند دوربینها و اسکنرهای لیزری، از اطلاعات واقعی برخوردار باشند. ما با اطمینان از اینکه هریک از کارکنان دقیقاً از اطلاعات، مواد و تجهیزات لازم برای کار به صورت کامل در زمان لازم برخوردار است، مشکلات موجود در این زمینه را حل میکنیم.

مدلسازی اطلاعات ساختمان  BMI    کاتالیزوری برای حرکت این صنعت به سمت دوره جدید تحول است که با دسترسی فضای ابری و موبایل به اطلاعات تسریع می گردد. متخصصان ساخت و ساز اکنون فراتر از سازندگان هستند، آنها ترکیبی از دانش در زمینه مهارت و روش ساخت به همراه توانایی ­های فنی برای بررسی و اعتبارسنجی را دارا هستند.

در ادامه به تاثیرات تحول دیجیتال در ساخت  ساز می پردازیم:

بهبود بهره وری

هنگامی که مهندسان، طراحی را در دفتر کار انجام میدهند و آن را در محل پروژه اجرا می کنند، شاهد افزایش بهره وری خواهیم بود. دیگر بین برنامه ها و آنچه در سایت اتفاق می افتد، رفت و برگشت نخواهیم داشت. با استفاده از طرح های دیجیتالی که می توان در سایت به آنها اشاره کرد، کارکنان علاوه بر افزایش سرعت، رشد بهره وری را تجربه می­ کنند.

افزایش ایمنی

با طراحی و ساخت دیجیتال، نیاز شدید کارکنان برای ورود به شرایط خطرناک جهت به دست آوردن اطلاعات دشوار، کاهش مییابد. با استفاده از این سنسورها، مانند اسکنرهای لیزری، کارکنان درحالی که در محلی امن قرار دارند، به راحتی اطلاعات را بدست می ­آورند.

دقت بالاتر

هنگام استفاده از فن­آوری ­های دیجیتال، متخصصان ساخت و ساز می توانند با دقت بیشتری اطلاعات را به دست آورده و این دانش را در پروژه پیاده سازی کنند.

ارتباطات بهتر

اخیراً در یک نظرسنجی از مدیران ساخت و ساز، آنها پذیرفتند ۴۸٪ از فعالیتهای اضافی، ناشی از ارتباط نادرست بوده است. استفاده از برنامه های تلفن همراه متصل به فضای ابری به یک استاندارد تبدیل شده و در اکثر پروژهها پذیرفته شده است. تحول دیجیتال این امکان را فراهم می کند تا ارتباطات در هر لحظه امکانپذیر باشد و باعث افزایش شفافیت می­ شود.

ظهور نوآوری

تا چند دهه اخیر، نوآوری از صلاحیت های اصلی یک شرکت ساختمانی به حساب نمیآمد. درحقیقت، هزینه های نوآوری اغلب بیهوده تلقی می شد. با اتخاذ فناوری های دیجیتال در پروژه های ساختمانی چرخه بهبود آغاز شده و به موجب آن، نوآوری به وجه تمایز شرکت های ساختمانی تبدیل شده که باعث پذیرش تحول دیجیتال شده است.

از نمونه های نوآوری در صنعت ساختمان می توان از تکنولوژیهای وقعیت مجازیVR واقعیت افزودهAR و خانه های هوشمند نام برد.

 

همچنین  مطالعه کنید  " متاورس و صنعت املاک و مستغلات "