رهپویان7 ستاره آسمان

09902505144​​​​​​​

موفقیت یک انتخاب است !

جانمایی مناسب اتاق نشیمن (به قلم فائزه محمد زاده کارشناس معماری )

 

جانمایی مناسب اتاق نشیمن

فضای نشیمن به دلیل اینکه گاهی محل حضور مهمون هاست، بهتره در ارتباط مستقیم با ورودی، آشپزخانه، غذاخوری، بالکن، حیاط و تا حدودی با اتاق های خواب باشه.  در واقع نقش یه فضای نیمه عمومی رو ایفا می کنه و حد واسطی بین فضاهای خصوصی و عمومی خونه است. این نکته رو هم در نظر بگیرید که بهتره فضای نشیمن در ارتباط مستقیم با آشپزخانه و ناهار خوری باشه چرا که اینا فضاهایی هستن که در زمان بیداری بیشترین استفاده ازشون میشه.

 

شکل1: جانمایی صحیح نشیمن 

ابعاد اتاق نشیمن

معمولا مساحت این فضا رو 15 تا 35 متر مربع در نظر می گیرند(البته متراژ کلی واحدخیلی رو این موضوع تأثیر داره) و اگه از شومینه استفاده بشود، نحوه چیدمان فضا رو آسون تر می کند. موقع چیدمان اتاق نشیمن باید هم به آرامش و هم تنوع دقت شود و باید به شکلی باشد که مانع عبور و مرور افراد نشود. تو هر نوع اتاق و فضای نشیمن، چیدمان مبلمان باید به صورتی باشه که حداقل 70 تا 90 سانتی متر عرض برای مسیر حرکت داشته باشیم و با توجه به ابعاد و متراژ فضا این عدد می تواند تغییر کند.

شکل2:  حداقل ابعاد نشیمن 

انواع چیدمان نشیمن

وقتی اتاق نشیمن زیاد بزرگ نباشه به راحتی می شه از مبلمان  L شکل که بهینه است، برای فضاهای کوچک تر استفاده کرد که حتی اگه فضای جداگونه ای برای اتاق نشیمن تو طراحی دیده نشده باشد چیدمان مبلمان  L باعث تفکیک فضا ها می شود که این خودش یه جورایی ایجاد فضای نشیمن است با اشغال فضای کمتر.

مبلمان  U شکل

مبلمان به این روش راحت و جادار است اما فضای بیشتری برای چیدمان نیاز دارد؛ تو این روش باید به مسیر حرکت و رفت آمد افراد دقت کرد و اینکه اتاق نشیمن در ارتباط با کدوم فضا ها باشد، ضروری است.

مبلمان تقارن محوری

این مدل طرح با استفاده از مرکز هندسی اتاق، مبلمان فضا رو حول یک محور مشترک قرار میدهد؛  که در واقع همه چیز در یک تقارن است و فضا به دو بخش کاملا شبیه تقسیم می شود . تو این چیدمان اتصال بین فضاها بیشتراست و افراد می توانند بهتر تعامل و گفتگو داشته باشند.

مبلمان یک طرف چسبیده به دیوار

فقط یک سمت مبلمان به دیوار متصله و سمت های دیگه به عنوان تفکیک کننده فضاها استفاده می شوند.

 

 

 

ابعاد و استاندارد های انواع مبل در نشیمن

 

 

جانمایی مبلمان روی فرش

اولین نکته ای که باید دقت کنید توجه به هندسه و ابعاد فضاست؛ یعنی اینکه فرشتون رو متناسب با ابعاد فضا انتخاب کنید تا نه خیلی کوچیک به نظر برسد نه اینکه اونقدر بزرگ باشد که فضا رو کامل بپوشوند و به اصطلاح خفه کند. در ارتباط با هندسه هم سعی کنید هندسه فرش رو متناسب با فضا انتخاب کنید یعنی اگه فضاتون مربع یا مستطیل است، فرش مناسب این فضا هم باید مربع یا مستطیل باشه یا اگه هندسه دایره یا منحنی داره فرش هم از همون هندسه پیروی کنه تا گوشه های فضا خالی نماند

مصالح مورد استفاده در نشیمن 

تقریباً میشود گفت برای استفاده از مصالح مختلف توی نشیمن هیچ محدودیتی وجود ندارد و شما میتونید از انواع متریال های طبیعی مثل: چوب، سنگ، آجر، شیشه پارچه های کتان و متریال های مصنوعی مثل بتن، پنل های دکوراتیو، کاغذ دیواری، رنگ های ساختمانی، انواع دیوار کوب و کفپوش های کامپوزیتی و پلاستیک و خیلی چیزای دیگه استفاده کنید. دیوار های تمام شیشه­‌ای(یا پنجره های بزرگ قدی) هم نور مناسبی جهت زنده تر نشان دادن فضا میدهند البته باید حواستان به موضوعاتی مثل محرمیت فضایی و مشرفیت با  توجه به فرهنگ شخص استفاده کننده از فضا و جامعه ای هم که توش زندگی میکند باشد.

در نهایت نکته مهم درباره مصالح این است که همه آنها باید در راستای دادن حس صمیمیت، آرامش و امنیت به شما باشد چرا که نشیمن یکی از فضاهای اصلی هر خونه است و وظیفه مهم یه خونه هم تأمین آرامش ساکنین است.

نشیمن مدرن چه ویژگی‌هایی دارد؟

بصورت کلی اصول سبک دکوراسیون مدرن به عنوان یکی از انواع سبک های دکوراسیون داخلی، یکسان است. یعنی فرقی ندارد که میخواهید یک اتاق خواب مدرن داشته باشید یا نشیمن یا … چون اصول یک سبک که تغییری نمی‌کند، فقط با فضا انطباق پیدا می‌کند.

1- چیدمان باز و آزاد داشته باشید.

در یک چیدمان باز شما می‌تونید از فضاهای منفی به خوبی استفاده کنید و با استفاده از طرح یا رنگ مشابه برای فضاهای مجاور مثل غذاخوری حس یکپارچگی ایجاد کنید و فضا رو بزرگ‌تر از آنچه هست نشان بدهید. ترجیح بر این است که مبلمان به جای تعداد زیاد در کاربردهای متفاوت استفاده بشند تا تعددشون باعث نشود آشفتگی بصری به وجود بیاد و فضا رو تنگ بکند. یک مساله‌ای که اکثرا بهش اشاره‌ای نمیشود، دقت به چیدمان عمودی فضاست؛ یعنی اگر سقف بلندی ندارید، بهتره در انتخاب مبلمان از نمونه‌های تخت و مسطح با ارتفاع کم استفاده کنید یا تابلوهایی که قراره به دیوار آویخته بشوند، بهتراست در خط دید افراد نصب بشوند.

البته این رو هم در نظر داشته باشید که در این چیدمان هم باید تعادل رو رعایت کرد، پس یه مبل مثل کتابخانه می‌تواند بلند باشد تا چشم رو به سمت بالا هدایت کند. علاوه ‌براین میشود با رنگ کردن یکسان دیوار و سقف هم به این موضوع کمک کرد تا خطوط کمتر به چشم بیان و یکپارچگی توهم بزرگی و بلندی فضا رو به ما القا کند.

2-نور طبیعی رو به فضا وارد کنید.

نور طبیعی و هوای تازه از ضروریات یک نشیمن مدرن محسوب میشوند و همین دو عنصر به راحتی می‌توانند فضا را روشن و تمیز نشون بدهند. امکان ورود هوای تازه به خانه و ترکیب کردن فضای بیرون و درون با پنجره‌های بزرگ شیشه‌ای، درهای فرانسوی، درهای کشویی شیشه‌ای و حتی دیوارهای شیشه‌ای ممکن میشود و اگر نگران روشنایی بیش از حد هستید که چشمتون رو آزار بدهد، میشود با پرده‌های مختلف و فناوری‌های سایه‌بان‌های خودکار این مساله رو هم به راحتی رفع کرد.

3  . برای فضاهای کوچک از پالت رنگی خنثی استفاده کنید!

در فضاهای کوچک که شاید نور طبیعی زیادی هم به اون وارد نمیشود، انتخاب پالت‌های رنگی خنثی مثل تناژهایی از رنگ سفید، بژ یا خاکستری ملایم به شدت کمک‌کننده هستند. چون رنگ‌های روشن بیشترین نور رو منعکس می‌کنند و باعث میشوند فضا هم بزرگ‌تر به نظر برسد.

 

4- مصالح و متریال

 برای طراحی داخلی منازل به شیوه و سبک مدرن از مواد و مصالح مختلفی استفاده می شود که دو نمونه از رایج ترین این موارد چوب و پلاستیک می باشد که معمولا طراحان روی چوب های طبیعی از پوشش مات رنگی استفاده می‌ کنند تا رگه هایی که در روی چوب وجود دارند محو شوند. البته برخی دیگر از طراحان داخلی معتقدند که باید از چوب های طبیعی به شکل دست نخورده استفاده شود تا به عنوان یک عنصر ارگانیک در فضا جلوه خاصی به آن ببخشد.

از دیگر مواد و مصالحی که در فضاهای داخلی مدرن از آن استفاده می کنند فلزات براقی مانند استیل ضد زنگ می باشد و معمولاً در آشپزخانه هایی با سبک مدرن بیشتر وسیله ها استیل هستند. حتی برای اکسسوری های دکوراسیون مثل بدنه لوستر یا آباژور یا صندلی و میز هم از فلزات براقی مانند استیل استفاده می شود و در کنار این ها برای سطوح صاف مثل سطح روی میز و غیره از شیشه و پلاستیک هم کمک می گیرند. برای متریال و مصالحی که در کف پوش ساختمان مانند کفپوش پذیرایی و کفپوش آشپزخانه استفاده می شود هم می توانید از نوع براق مثل وینیل، پارکت یا سنگ استفاده کنید، یا می توانید از سرامیک ها برای کفپوش خانه استفاده نمایید.

5- مبلمان

در سبک مدرن مبلمانتان رو مینیمال، راحت و براق انتخاب کنید. روکش‌هایی مثل چرم یا پارچه‌های طبیعی با بافت‌های ساده و چون داریم در مورد سبک مدرن حرف می‌زنیم، نمیشه سراغ مبلمانی با طرح‌های شلوغ یا تزئینات رفت. یک نکته دیگه که خیلی در این سبک اهمیت داره، باز بودن فضاست که قبلا هم بهش اشاره کردیم و یکی از راه‌های رسیدن به این مساله، انتخاب مبلمان بهینه است؛ یعنی ابعاد کاملا دستتون باشد و براساس اون و نیازهاتون مبل انتخاب کنید بطور مثال هر کاناپه تکی حدود 200 سانتی متر طول و 90 سانتی متر عرض دارد و 35 تا 45 سانتی متر ارتفاع. میز جلوی تلویزیون نیز باید در عین زیبایی کاربردی هم باشد و ابعاد آن متناسب با فضا و سایر عناصر باشد. فاصله مبلمان با تلویزیون نیز باید حداقل 3 متر باشد. این مقادیر با توجه به ابعاد فضای شما متغییر است اما این حداقل ها باید در طراحی نشیمن رعایت شود.

 فائزه محمد زاده کارشناس معماری