رهپویان7 ستاره آسمان

09902505144​​​​​​​

موفقیت یک انتخاب است !

مرکز فرهنگی حیدر علی اف

 

مرکز فرهنگی حیدر علی اف

مرکز فرهنگی حیدر علی اف در سال 2007، توسط زاها حدید،  یکی از برترین معماران دنیا، در کشور جمهوری آذربایجان در شهر باکو طراحی و ساخته شد. مساحت سایت پروژه نزدیک به 1018010 متر مربع می باشد. این بنا یکی از بهترین ساختمان های فرهنگی کشورآذربایجان به شمار می رود. مرکز فرهنگی حیدر علی اف به نحوی طراحی شده است، تا نمادی برای خوش بینی ملت به آینده و همچنین به نمایش گذاشتن فرهنگ آذری باشد.

مطالعه کنید : "اهمیت بازاریابی محتوا در صنعت املاک "

طراحی مرکز حیدر علی اف

در طراحی معماری مرکز حیدر علی اف، ارتباطات بین فضاهای داخلی و بیرونی به نحوی صورت گرفته است که با توجه به فضای باز مقابل ساختمان این مرکز را به بافت های مختلف شهر باکو متصل کرده است، این گونه طراحی های فضای باز دسترسی را برای مردم نیز آسان تر می کند، وجود خطوط منحنی ، موج دار، خمیدگی ها و شکاف ها در ساختمان و همچنین در سایت چشم اندازی را به وجود آورده است تا هر بیننده ای را به خود خیره کند. با توجه به طرح کلی که در ساختمان و سایت صورت گرفته است، این امکان را به مخاطبین می دهد، تا به بخش های مختلف به آسانی هدایت شوند. در مرکز فرهنگی حیدر علی اف چشم انداز دقیقی از ایجاد ارتباطات و سیرکولاسیون بین فضای باز، ساختمان و پارکینگ زیرزمینی معرفی شده است.

 

 

طراحی هندسه و سازه مرکز حیدر علی اف

از بخش های مهم در مرکز حیدر علی اف طراحی پوسته آن می باشد، که با توجه به هندسه خاص که از توابع گوناگونی شکل گرفته، این پروژه را تحت تاثیر خود قرار داده است. دستیابی به یک سطح صاف و همگن با توجه به منحنی ها و پیچیدگی های موجود در طرح، برای ساخت و ساز و همچنین وجود سیستم های فنی در ساختمان و مراقبت از آنها، از محاسبات پیشرفته مهندسی استفاده شده است. برای رسیدن به فضاهای آزاد و بزرگ در پروژه، ساختار عمودی توسط دیوارها و پوشش های پرده ای شکل گرفته است. هندسه در مرکز حیدر علی اف به صورت ساختارهای غیر متعارف طراحی شده است، به نحوی که ستون ها در آن به صورت منحنی شکل می باشند.

 

 

مرکز حیدر علی اف از یک قاب فضایی شکل گرفته و سازه آن بتنی می باشد. وجود بتن مسطح به الیاف شیشه (GFRC)و فیبرهای پلی استری تقویت شده (GFRP) بهترین گزینه برای طراحی نمای ساختمان می باشد، این نوع بتن ها که دارای انعطاف پذیری بالایی هستند،بهترین گزینه در طراحی این گونه ساختمان ها با هندسه خاص می باشند قاب فضایی که در ساخت مرکز فرهنگی حیدر علی اف استفاده شده است، زمان ساخت و ساز را به طرز چشمگیری کاهش داده است. با توجه به این که زیرسازی ساختمان از شبکه های سفت و سخت از قاب فضایی است و رابطه آن، با درزهای موجود در روکش فلزی که در نمای خارجی استفاده شده است، انعطاف پذیری را می توان در این رابطه از یک فرآیند پیچیده و منطقی هندسی، که در آن زیبایی شناسی هم دیده می شود را به خوبی مشاهده کرد.

فائزه محمدزاده کارشناس معماری

 

موفقیت ، یک انتخاب است !