رهپویان7 ستاره آسمان

02188546152

موفقیت یک انتخاب است !

چهار عامل ایجاد انگیزه در کارمندان

 

چهار عامل ایجاد انگیزه در کارمندان

انگیزش یکی از عوامل مهم تأثیرگذار بر رفتار و عملکرد افراد در سازمان است. ایجاد انگیزه در کارمندان، یکی از وظایف مدیر منابع انسانی در محل کار است. یک مدیر باید عوامل موثر بر سطح انگیزه کارکنان را بشناسد تا بتواند آن را در کارمندان خود به وجود بیاورد. شناخت فاکتور های مهمی مانند نیازها، خواسته ها، روابط  و … می تواند به مدیر منابع انسانی در این راه کمک کند. باانگیزه نگه داشتن کارمندان، از بزرگترین چالش های شرکت ها است. اطمینان از اینکه آن ها در محیط کار دارای بازدهی بالایی هستند و به دستیابی به اهداف شرکت کمک می کنند، بزرگترین نگرانی مدیران است. انگیزه مثبت در بین کارمندان به پیشبرد کسب و کار کمک می کند و باعث افزایش خلاقیت می شود. در هر سازمان چهار عامل به همراه سه ضمیمه وجود دارد که باعث افزایش سطح انگیزه‌ کارمندان می‌شود:

عامل اول: شیوه رهبری

شیوه رهبری به اهداف، خواسته‌ها، افراد تیم و محیط بیرونی سازمان بستگی دارد. انواع شیوه های رهبری عبارتند از:

  • رهبری در یک گروه ضربت یا سازمان آتش‌نشانی: مستبدانه و مستقیم
  • رهبری در مدیریت سنتی: از بالا به پایین
  • رهبری در مدل دانشگاهی: مدیر به دلیل قابلیت‌های علمی و مهارت بر همکارانش مدیریت می‌کند.
  • رهبری به سبک گفتاری: اغوا کردن و شرکت دادن در کارها

 

 

عامل دوم: شیوه پاداش دهی

مایکل لوبوئف در کتاب “بزرگ‌ترین قاعده مدیریت در دنیا” می‌گوید: هر که پاداش بگیرد کار می‌کند! پاداش بیشتر برابر است با کارآیی بیشتر و پاداش کمتر، مجازات و تائید نکردن کارمندان برابر است با کار آیی کمتر. یکی از شیوه های پاداش دهی می تواند افزایش حقوق باشد.

عامل سوم: حال و هوای سازمانی

آیا شرکت شما مکانی مناسب برای کار کردن است؟ این حال و هوا از سمت مدیریت به‌طور مستقیم القا می‌شود. در رابطه باحال و هوای سازمانی، شرکت IBM سه هسته ارزشمند برای خود تعریف کرد و همه تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌های شرکت را بر اساس آن سه هسته پیاده‌سازی کرد:

  • محصولات فوق‌العاده
  • خدمات‌دهی بسیار مطلوب به مشتری
  • احترام به تک‌تک افراد: حتی در صورت اشتباه، هیچ‌کس اجازه توهین یا بی‌احترامی به هیچ‌کسی را ندارد.
  • این حال و هوای سازمانی مسلماً باعث ایجاد انگیزه و حس رضایت از محیط کار در کارمندان خواهد شد.

عامل چهارم: ساختار شغلی

برخی از حرفه‌ها ذاتاً انگیزه ساز، نیازمند به خلاقیت و ابتکار، نیروی تخیل و انرژی فراوان هستند. فرصت های پیشرفت شغلی تأثیر مثبتی در انگیزه هر شخص دارد. اگر فردی بداند مسیر آینده و شغلی او ایمن است، تمایل دارد با اشتیاق بیشتری کار کند.

 

مشاوره تخصصی مدیریت کسب و کار