نکاتی مهم در مدیریت از راه دور منابع انسانی ( Remote Managing) .
مهارتهای مدیریت از راه دور خود را کامل کنید.!
ویژه فعالین حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات
یکی از مهارتهای مهم مدیران در سال پیش رو تسلط به مدیریت از راه دور پرسنل می باشد . با توجه به تمایل به دورکاری متقاضیان به کار و از طرفی محدودیت های موجود ، مدیران سازمانها و شرکتها می بایست در اسرع وقت مهارتهای مرتبط با مدیریت دورکاری را کسب نمایند . در ادامه به نکاتی مهم در فرایند مدیریت از راه دور اشاره میگردد
نکته 1 : قبل از شروع به همکاری در قالب دورکاری ، بصورت شفاف انتظارات خود را مشخص و تعیین نمایید . باید توجه داشته باشید هرکس تصور متفاوتی از نحوه انجام کار دارد . اطمینان حاصل کنید اعضای تیم دورکار شما انتظارات شما را به خوبی درک نموده و منطبق بر انتظار شما فعالیت خواهند نمود
نکته2 : با اعضای تیم دورکار خود طوری رفتار کنید که احساس نمایند در محیط کار فیزیکی مشغول به فعالیت می باشند . اعضای تیم دورکار شما نباید احساس متفاوت بودن با اعضای تیم فعال در دفتر شما داشته باشند . این احساس باعث سرخوردگی و کاهش راندمان کاری ایشان خواهد شد . مشخص کردن زمانی برای گفتگوهای از راه دور صمیمی و خارج از موضوع کاری می تواند در این مسیر کمک کننده باشد
نکته3: به اعضای تیم دورکار خود اعتماد کنید
مطالعه دو ساله استنفورد نشان می دهد که کارمندان از راه دور دو برابر همتایان داخلی خود بازدهی داشته و این خبری خوب برای کارفرمایان می باشد.نکته مهم این است که باید در یک فرایند مناسب استخدام و همکاری با اعضای دورکار انجام گردد. انتخاب شاخص های درست جذب در این امر به شدت اهمیت خواهد داشت . اما نکته مهم این است که در صورت استخدام و شروع به همکاری به اعضای تیم خود اعتماد کامل داشته باشید .و در صورت توجه به استخدام افراد مناسب و توجه به شاخصهای کنترلی کسب نتایج و همچنین مشخص نمودن دستورالعملهای کاری و ارایه گزارش در بازه زمانی مناسب ، ایمان داشته باشید که کار به خوبی پیش خواهد رفت .
نکته 4: در فرایند همکاری دورکاری فقط به اهداف توجه و متمرکز بر نتایج باشید
در همکاری با اعضای تیم دورکاری ، توجه شما باید بیشتر بر اهداف و کسب نتایح متمرکز باشد .این کار شاید برای بسیاری از مدیران مشکل باشد ولی باید آن را تمرین کرد . در صورتی که اعضای تیم موفق به تحقق اهداف نشده اند ، می توان با برگزاری جلسات کوتاه از راه دور بر روی نحوه انجام فعالیت های همفکری نمود .
با خدمات مشاوره و آموزش تخصصی رهپویان7 ویژه صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات آشنا شوید
نکته 5 : کوچینگ تیم با استفاده از ابزار ارتباطی ویدیویی را در دستور برنامه های کاری خود قرار دهید .
ارتباط چهره به چهره بالاخص با اعضای تیم دورکاری الزامی است . جلسات کوچینگ کوتاه با اعضای تیم به شدت بر تعامل سازنده و همچنین افزایش راندمان تیم تاثیر خواهد داشت . همه اعضای تیم کاری چه دورکار و چه فعال در محل کار نیاز به کوچینگ و انتقال تجارب و انگیزه در راستای تحقق اهداف سازمان را خواهند داشت . از برگزاری جلسات ویدیویی کوچینگ با اعضای تیم دورکار غافل نشوید
نکته6 – یک استراتژی ارتباطی ایجاد کنید .
مدیریت یک تیم از راه دور نیازمند یم استراتژی ارتباطی مناسب می باشد . مثلا تعداد گزارش هفتگی ثابت ، برنامه ریزی برگزاری جلسه های منظم کوتاه مدت ، آماده سازی چک لیستهای شروع و خاتمه کار و .......از جمله ابزار قابل استفاده در استراتژی ارتباطی می باشند
نکته 7 :اهداف کارمندان را با اهداف خود مرتبط کنید
تجربه ثابت نموده است ، نیروهای کاری به سمت یادگیری و پیشرفت روزانه و دوری از ثبات و در جازدن در کار در حرکت می باشند این امر به ویژه در مورد اعضای تیم دورکار بیشتر صادق می باشد باید به اهداف یادگیری و توسعه تیم خود آگاه و علاقمند باشید و نت جای ممکن آنها را به اهداف شرکت مرتبط نمایید
نکته 8 - به دستاوردها و موفقیت اعضای تیم دورکاری توجه و از آنها قدردانی کنید
در فضای دورکاری قدردانی و توجه به موفقیت های اعضای تیم کار ساده ای نخواهد بود . با استفاده از تکنولوژی و با هدف اطلاع رسانی مناسب در کل شبکه اعضای تیم ، سعی کنید دستاوردهای اعضا و موفقیت های ایشان را بازگو و از آنها قدردانی نمایید