چگونه یک مدیر اجرایی اثر بخش باشیم ؟

 

چگونه یک مدیر اجرایی اثر بخش باشیم ؟

«اثربخشی» یکی از مهم‌ترین مفاهیمی است که سازمان‌ها و کسب و کارها باید برای محقق کردن آن تلاش کنند. مدیر اثربخش کسی است که سازمان خود را در جهت انجام کارهای درست هدایت می‌کند

مدیر اجرایی ، شخصی است که مسئولیت اجرایی  یک سازمان را بر عهده دارد. این شخص معمولاً به عنوان سرپرست اجرایی سازمان فعالیت می کند و با هدف تحقق اهداف و استراتژی های تعیین شده توسط هیئت مدیره، فعالیت می کند. وظایف اصلی یک مدیر اجرایی شامل برنامه ریزی، سازماندهی، نظارت بر عملکرد، حفظ روابط با سایر سازمان ها و جذب منابع مالی و انسانی است.

مدیر اجرایی اثربخش باید دارای مهارت ها و خصوصیات زیر باشد:
1- رهبری: توانایی هدایت و رهبری تیم را داشته باشد.
2- برنامه‌ریزی: توانایی برنامه‌ریزی و مدیریت منابع را داشته باشد.
3- ارتباطات: توانایی برقراری ارتباطات مؤثر با کارکنان، مشتریان و سایر شخص‌های مورد نظر را داشته باشد.
4- تصمیم‌گیری: توانایی تصمیم‌گیری در شرایط فوری و پویا را داشته باشد.
5- نظارت: توانایی نظارت بر عملکرد کارکنان و پروژه‌ها را داشته باشد.
6- خلاقیت: توانایی پیدا کردن راه حل‌های خلاقانه به مسائل پروژه‌ها را داشته باشد.
7- قابل اعتماد: قابل اعتماد، صادق و شفاف در کارکرد خود باشد.
8- تحلیل و ارزیابی: توانایی تحلیل و ارزیابی داده‌ها و عملکرد پروژه‌ها را داشته باشد.
9- مسئولیت‌پذیر: مسئولیت پذیر و قادر به پذیرش خطاهای خود باشد.
10- آگاهی فنی: آگاهی فنی در زمینه کار خود داشته باشد.

 

با رهپویان7 ، نسخه جدیدی از مدیریت را تجربه کنید  جهت هماهنگی برگزاری جلسه مشاوره با ما در تماس باشید 02171053339

 

پیتر دراکر، پدر علم مدیریت نوین در کتاب مدیر اثربخش  عواملی که همه مدیران را به مدیران اثربخش تبدیل کرده است اشاره دارد :

۱. می‌ پرسیدند چه کاری باید انجام شود؟

۲. می پرسیدند صلاح سازمان در چیست؟

۳. برنامه اقدام تدوین می‌کردند.

۴. مسئولیت تصمیم های خود را بر عهده می‌گرفتند.

۵. مسئولیت ایجاد ارتباطات را عهده دار می‌شدند.

۶. بیش از مشکلات روی فرصت ها تمرکز داشتند.

۷. جلسات پرباری برگزار می‌کردند.

۸. به جای «من»، «ما» می‌گفتند و می اندیشیدند.

 دو روش نخست دانش مورد نیاز مدیران را در اختیارشان قرار می‌داد.

 چهار روش بعدی به آنها کمک می‌کرد تا این دانش را به اقدام موثر تبدیل کنند.

 دو روش آخر تضمین می‌کردند که همه سازمان احساس مسئولیت و پاسخگویی دارند.

از شما دعوت می شود این مقاله را مطالعه نمایید :"سه رویکرد مربیگری (کوچینگ) برای مدیران"

 

موفقیت یک انتخاب است !