فیلیپ کاتلر را بیتردید میتوان شناختهشدهترین نام در حوزه مدیریت بازاریابی دانست.کتاب مدیریت بازاریابی کاتلر نیز، از جمله مطرحترین کتابهای مدیریت بازاریابی است که در ایران و بسیاری از دیگر کشورهای جهان، به عنوان منبع آموزشی درس بازاریابی مورد استفاده قرار میگیرد.
فیلیپ کاتلر متولد 1931 میلادی در شیگاگو می باشد. زمانی که در دانشگاه شیگاگو و ماساچوست مشغول تحصیل بود به عنوان یک اقتصاد دان به آموزش و تدریس پرداخت. در سال 1953 میلادی موفق به دریافت مدرک کارشناسی ارشد در رشته اقتصاد از دانشگاه شیگاگو شد و دکترای خود را نیز در رشته MIT دریافت کرد. وی همچنین مدارک افتخاری مختلفی را از 22 دانشگاه مختلف چون دانشگاه زوریخ، دانشگاه اقتصاد و تجارت آتن، دانشگاه استکهلم و... دریافت کرد. ایشان در سال 1962 به سمت بازاریابی تمایل پیدا کرد و کتاب مدیریت بازاریابی، اولین کتاب ایشان در این حوزه بود که به چاپ رسانید، به صورتی که مورد استقبال افراد زیادی در سراسر دنیا قرار گرفت.
فیلیپ کاتلراز جمله برجسته ترین کارشناسان بازاریابی در جهان میباشد به گونه ای که لقب پدر بازاریابی نوین را به خود اختصاص داده است. وی موفق به دریافت عنوان اولین رهبر مدیریت بازاریابی از طرف انجمن علمی بازاریابی شد و همچنین به عنوان بنیانگذار مدیریت بازاریابی نوین در کتابچه راهنمای تفکرمدیریت، معرفی شدند.
پروفسور کاتلر جوایز زیادی از جمله انجمن بازاریابی برجسته، برجسته ترین مربی توسط دانشگاه علوم بازاریابی و... را دریافت کرده است. ایشان به وسیله نمایندگان فروش و بازارایبان بین المللی، «بازاریاب سال» و در اتحادیه بازاریابی آمریکا به عنوان «تاثیر گذارترین بازاریاب» در تمام دوران نامیده شدند.
آقای کاتلر تا به امروز کتاب های زیادی را نوشته و موفق به چاپ آن ها شده است که مجموع آن ها به بیش از 50 عدد می رسد. مهم ترین کتابی را که ایشان نوشته اند و در تمامی مدارس دنیا به آموزش آن می پردازند، مدیریت بازاریابی می باشد. ایشان همچنین مقالات زیادی را در مجلات و ژورنال های معتبر که تعداد آن ها از 150 عدد بیشتر است، به چاپ رسانده اند.
پروفسور کاتلر در زمینه های مختلفی چون استراتژی بازاریابی و برنامه ریزی به دولت ها نیز مشاوره می دهند که چگونه مهارت ها و منابع شرکت های خود را برای رقابت جهانی بهبود ببخشند، همچنین وی مشاور IBM ، جنرال الکتریک ، AT&T ، بانک آمریکا، مرک، موتورولا، فورد و... بوده است. ایشان سخرانی های فراوانی را نیز در کشورهای مختلفی چون اندونزی، استرالیا، مکزیک، برزیل، شیلی، ایتالیا، سوئد، چین، ژاپن، هند و ... در رزومه ی کاری خود دارد.
در صفحهای که در دانشگاه کلاگ به او " به عنوان عضو هیات علمی "اختصاص داده شده، موارد زیر به عنوان حوزههای تخصصی کاتلر فهرست شدهاند :
- مدیریت هنر
- بازاریابی هنر
- مدیریت برند
- بازارهای بین کسب و کارها (B2B)
- اقتصاد توسعه
- کانالهای توزیع
- کسب و کار بینالمللی
- بازاریابی بینالمللی
- مدیریت بازاریابی
- استراتژی بازاریابی
- توسعه محصول جدید
- بازاریابی غیرانتفاعی
- مدیریت نیروی فروش
- استراتژی
- اقتصاد شهری
بازاریابی، هنر پیدا کردن روشهای زیرکانه برای جا انداختن محصولاتتان نیست. بلکه هنر ایجاد ارزش واقعی و اصیل است.(فیلیپ کاتلر)