آیا شما با مهارتهای مدیریتی نوین آشنا می باشید ؟ (2 دقیقه مطالعه )
در یک تعریف سنتی، مهارتهای مورد نیاز مدیران در سه گروه کلی فنی، انسانی و ادراکی به شکل کلان عنوان شده است؛ مهارت فنی شامل دانش و توانایی در انجام دادن وظایف و مسوولیتهای خاص، مهارت انسانی در داشتن توانایی و قدرت تشخیص در زمینه ایجاد محیط تفاهم و همکاری و اداره افراد و مهارت ادراکی به توانایی درک پیچیدگیهای کل سازمان و درک همه عناصر و اجزای تشکیلدهنده فعالیت سازمانی بهصورت یک سیستم اشاره میشود.
همه سطوح مدیریت نیازمند هر سه سطح مهارت هستند. از منظر این تقسیمبندی، انجام دادن بعضی از وظایف مهارتهای سهگانه، لازم و ملزوم یکدیگر به نظر میرسند، اما ارزش نسبی آنها در سطوح و ردههای مختلف متفاوت است. ، ولی اینگونه تقسیمذبندی کلی به موضوع، فقط جنبه اطلاعاتی دارد و با توجه به مصداقی نبودن مهارتها، امکان استفاده کارآمد و هوشمندانه را سلب کرده است و مدیران را به یک دید کلی هدایت میکند .
در سال 2015 مهارتهای مدیریتی صرفنظر از تقسیمبندی کلی سهگانه ازسوی مجمع جهانی اقتصاد، به این شرح اعلام شد: توانایی حل مشکلات پیچیده؛ توانایی در هماهنگ شدن با دیگران؛ مدیریت کارکنان؛ تفکر براساس موضوعات بحرانی؛ توانمندی در مذاکره؛ کنترل کیفیت محصول یا خدمات؛ مدیریت بر محور خدمتگزاری؛ قضاوت کردن و تصمیم درست گرفتن؛ گوش دادن موثر؛ خلاق و نوآور بودن. مجمع جهانی اقتصاد در دو سال گذشته در مطالعات جدید با توجه به روند شرایط کسبوکار، دهگانه بالا را با دو تغییر و اولویت جدید پیشبینی کرده است: قابلیت در هوش هیجانی و انعطاف در موضوعات شناختی
همانطور که میبینید، با افزایش قابلیت مدیران در هوش هیجانی و انعطاف در موضوعات شناختی، ترکیب جدیدی از مهارتهای مدیران در آینده نزدیک مورد انتظار است . در زیر بصورت خلاصه بعضی از مهارت های دهگانه جدید را واکاوی بیشتری میکنیم:
توانایی در حل مسائل پیچیده اولین اولویت است. بشر در دورانی به سر میبرد که پیچیدگی جزو جداییناپذیر آن شده و پیچیدگی عامل تعیینکنندهای در پدیدههای طبیعی و همچنین در پدیدههای کسبوکار است و مفهوم آن میتواند هم در داخل یک سازمان و هم در رابطه با محیطی که سازمان با آن مواجه است، نمود داشته باشد. آنچه مهم است درک این پیچیدگیها است و اینکه منشأ این پیچیدگیها چیست؟
خلاقیت و نوآوری در دهه اخیر و آینده به عنوان مهارت بسیار کلیدی برای کارکنان تبدیل شده است و روز به روز هم به اهمیت این مهارت اضافه میشود. دکتر جان سیلی براون، مدیر نوآوری شرکت زیراکس، حقیقت بزرگی را بیان کرده است. او میگوید: «اگر مدیر ارشدی از نوآوریهای پرخطر پشتیبانی کند و دست آخر آن نوآوریها شکست بخورند، آینده شغلی وی به شدت آسیب میبیند؛ درحالیکه اگر همان مدیر جلوی نوآوریهایی را بگیرد که میتوانستند پیروز باشند، پیامدهای منفی این کار برای او بسیار بسیار کمتر خواهد بود.»
مدیریت موثر کارکنان مهارتی پایان ناپذیر از ابتدای شروع علم مدیریت بوده است. مهارت توانایی هماهنگی افراد با دیگران، یک مهارت کلیدی دیگر برای مدیران است. ایجاد هماهنگی درست و منطقی بین افراد، واحدها و ارتباط درست با ذینفعان و تحولات محیطی بخش مهمی از این مهارت است.
هوش هیجانی یکی از قابلیتها و مهارتهای نوین مدیران در آینده نزدیک خواهد بود. اهمیت هوش هیجانی به شدت توسعه یافته است، بهطوریکه در لیست مهارتهای مدیران در سال 2022 قرار گرفته است.
قضاوت و تصمیمگیری درست، یکی دیگر از مهارتهای کلیدی مدیران است. این مهارت شاید از ابتدای ظهور مدیریت از مهارتهای یک مدیر موفق محسوب میشود. برخی از محققان مدیریت حتی عمل تصمیمگیری را مترادف با مدیریت نیز دانسته اند، هرچند به مرور زمان تمرکززدایی و استفاده از خرد جمعی در سازمانها اشاعه یافته است، ولی کماکان تصمیمگیری درست براساس قضاوت شخصی نیز یک مهارت کلیدی برای مدیران است.
مدیریت برمبنای خدمت، یکی از مهارتهای کلیدی دیگر است، چرا که مسوولیتهای یک مدیر و انجام وظایف آن از یک رفتار ارباب مآبانه به یک رفتار خدمت مآبانه تبدیل شده است. مسوولیت اجتماعی مدیر در قبال ذینفعان، یک مسوولیت انکارناپذیر است و مدیران در خدمت به کارکنان، جامعه و محیط زیست باید متعهدانه رفتار کنند و اینگونه رفتار بهعنوان یک مهارت در موفقیت آنها تاثیر مستقیم خواهد داشت.
مهارت مذاکره از دیگر مواردی است که هر مدیری به آن نیاز دارد. معمولا تمامی خروجیهای فرآیندهایی که منجر به خلق ارزش میشود، پس از یک مذاکره اتفاق میافتد و این مهارت تاثیر مستقیمی در کارآمدی فرآیندهایی مانند خرید، فروش و ... دارد که موفقیت در آنها از دل یک مذاکره کارآمد پدید میآید و داشتن چنین مهارتی قطعا در موفقیت مدیران تاثیر بسزایی خواهد داشت.
انعطاف در موضوعهای شناختی نیز از مهارتهای جدید مدیران است. اینگونه انعطافپذیری در باورها و چارچوبهای گذشته که حتی امکان دارد قبلا با عنایت به آنها دستاوردی نیز کسب کرده باشیم، بسیار سخت است.
جهت آشنایی با دوره غیرحضوری و پروژه محور پرورش مدیرعامل حرفه ای کلیک کنید