رهپویان7 ستاره آسمان

02188546152

موفقیت یک انتخاب است !

با نظریه استفاده از قانون میتوز در تحول فروش آشنا شوید

 

نظریه قانون میتوز در تحول فروش اولین بار در اواسط سال 2022 از طرف آقای دکتر علی غفارهاشمی در دپارتمان  مارکتینگ انجمن ملی تحقیقات کشور هند مطرح و مورد استقبال بسیاری از کارشناسان این حوزه قرار گرفت .

قانون میتوز چیست ؟

قانون میتوز در علم زیست‌شناسی نوعی تقسیم سلولی است که با نام تقسیم دوتایی نیز شناخته می‌شود. زمانی که یک سلول شروع به تقسیم شدن می‌کند طی مراحلی تبدیل به دو سلول کاملاً شبیه به سلول اولیه می‌شود. در نظر بگیرید یک سلول تبدیل به دو سلول با همان ویژگی‌ها، خاصیت و شکل و اندازه می‌شود. این‌یک قانون قدرتمند در آفرینش است. قانونی که طی آن جهان آفریده‌شده و وسعت یافته است.

 

 

آیا این قانون در توسعه و افزایش شبکه مشتریان کاربرد دارد ؟ جواب مثبت است !

در قانون میتوز فروش ، مشتریان وفادار به سطحی از تعهد و وابستگی خواهند رسید که در صورت آموزش ساده و پرورش ذهنی از طرف برند ، در گامهای متوالی مشتریانی با خصوصیات خود ایجاد می نمایند !! و برند با کمترین هزینه ممکن شاهد طغیان مشتری خواهد بود . در نگاه اول، این فرایند  خیالی و قابل تصور نمی باشد ولی واقعیت این است که قانون میتوزدر تحول فروش  قابل پیاده سازی است .

نکته حایز اهمیت در این فرایند این است که در صورت عدم پیشبینی درست سازمان در حمایت و پشتیبانی و همچنین جوابگویی به مشتریانی که در فرایند میتوز به سازمان اضافه شده اند ، این رشد به مانند رشد سلولهای سرطانی کسب و کار را از بین خواهد برد . 

اما پیاده سازی میتوز در فروش چگونه امکان پذیر است ؟

واقعیت این است که این فرایند فارغ از سایز و نوع کسب و کار در هر صنعتی قابل اجرا می باشد . توجه داشته باشید این قانون برای کسب و کاری که به درستی ارزش برند و برندینگ را درک کرده و در فضای بهینه سازی مستمر برند قرارداد قابل اجرا می باشد .  

مسلما نقطه شروع این فرایند همان وفادارسازی مشتری به برند می باشد  . برای درک بهتر موضوع  انواع وفاداری مشتری و تفاوت‌های آنها را بصورت خلاصه مرور می نماییم 

درک انواع مختلف مشتریان وفادار و اینکه به چه کسانی خدمات می‌دهید می‌تواند به سازمان در شناسایی و ایجاد استراتژی بهتر وفادارسازی کمک کند. 

 چهار لایه از انواع وفاداری مشتریان که در اغلب تحقیقات مورد توجه قرار می‌گیرند، به شرح زیر می باشند 

وفاداری در سطح شناختی

وفاداری شناختی بر مبنای عینی و تفکر کاملا منطقی و عقیده بر برتری یک برند خاص به وجود می‌آید. برای نمونه، مصرف‌کنندگان می‌توانند از نظر شناختی به یک برند معتبر وفادار باشند، زیرا آن را به عنوان یک برند خاص و با اصالت و کیفیت بهتر ارزیابی می‌کنند.تمام برندها می‌توانند در این لایه از وفاداری قرار بگیرند اما باید توجه داشت این نوع وفادار بر مبنای ویژگی‌های کلیدی به وجود می‌آید و باید در حفظ و ارتقاء این ویژگی‌ها به شکل مداوم و منسجم عمل کرد. از آنجایی که وفاداری شناختی بر مبنای دانش سطحی از مزایای برند است، همیشه این مشکل وجود دارد که رقبا با ایجاد مزایای بهتر فاداری مشتریان شما را به خود جلب کنند.

وفاداری در سطح عاطفی

در حالی که وفاداری شناختی عینی و منطقی است، وفاداری عاطفی حسی و کاملا وابسته به احساس است. به بیان دیگر، مشتریان وفادار عاطفی از وفاداری کاملا پایدارتری برخوردارند و این ارتباط ریشه در بعد احساسی ذهن مشتری دارد که فراتر از حس تبادل مالی صرف است.

برای نمونه به محصولاتی می‌توان اشاره کرد که شاید در طول زمان نتوانسته باشد همگام با تکنولوژی حرکت کند؛ اما هنوز اصالت محصول را حفظ کرده و این ارتباط، احساسات مشتری را برانگیخته است. ممکن است شرکت بهترین محصول را ارائه نکند، اما مشتریان همواره برای ارضاء حس عاطفی علاقمند به ارتباط مستمر با محصول هستند.بنابراین مشتری اغلب به دلیل علاقه‌ عاطفی به آن محصول از آن استفاده می‌کند. وفاداری عاطفی بسته به شدت احساسات مثبت می‌تواند دامنه وسیعی داشته باشد.

در سطح تعهد عمیق

در این سطح از وفاداری مشتری جدای از اینکه به ارتباط با محصول کاملا پایبند است؛ تجربه استفاده از محصول را به افراد دیگر هم منتقل می‌کند. در حقیقت مشتری علاوه بر مصرف‌کننده بودن؛ تبلیغ‌کننده نیز است و این خود می‌تواند برای سازمان بسیار ارزشمند باشد.

وفاداری در سطح اصرار

این سطح از وفاداری نشان‌دهنده سطحی بالا از تمایل مشتری به استفاده از محصول است به طوری که مشتری مصر است که خریدهای تکراری را حتی در مواجهه با موانع انجام دهند. یعنی در صورت عدم دستیابی به محصول مورد نظر خود ترجیح می‌دهد به جستجوی خود جهت دستیابی به محصول ادامه دهد یا از آن صرف‌نظر کند؛ اما از محصول مشابه استفاده نکند.

 

 

میتوز در فروش نیازمند تعداد ی از مشتریان وفادار درسطح تعهد عمیق می باشد . مسلما داشتن این سطح از مشتریان صرفا با یک برنامه مدون قابل اجرا و تیم متخصص و همکاری همه جانبه  کل اجزا سیستم در کسب و کار میسر می باشد . 

 

گام اجرایی اصلی از اینجا شروع میگردد  انتخاب مشتریان وفادار در سطح تعهد عمیق و پرورش و آماده سازی  ایشان جهت تکثیر مشتریان مشابه خود می باشد !

جهت یادآوری در میتوز یک سلول تبدیل به دو سلول کاملا مشابه خواهد شد . یعنی انتظار می رود که مشتری وفادار در این سطح بتواند مشتری بالقوه با خصوصیات مشابه خود را جستجو و آن مشتری را تبدیل به مشتری بالفعل وفادار به برند در سطح تعهد عمیق نماید !!

شاید این توضیح کمی گیج کننده باشد ولی واقعیت این است که متخصصین مارکتینگ با استفاده از  الگوهای نورو مارکتینگ با چاشنی گیمیفیکیشن چنان مشتری وفادار در سطح تعهد عمیق را آماده می نمایند که نه تنها به مانند یک کارشناس فروش متعهد، مشتری را جذب می نماید بلکه به عنوان پرچم دار برند در کوتاه ترین زمان ممکن ذهنیت مشتری جدید نسبت به برند را به سطح مشتری وفادار در سطح تعهد عمیق می رساند .

درصورتی که یک برند سازمان یافته بتواند این فرایند را به خوبی پیاده سازی و بصورت سیستماتیک اجرایی نماید در کوتاه ترین زمان ممکن گوی سبقت را از رقبای خود خواهد ربود .

 

موفقیت یک انتخاب است !