رهپویان7 ستاره آسمان

09902505144​​​​​​​

موفقیت یک انتخاب است !

آشنایی با 10 برند برتر در زمینه فعالیت سازگار با محیط زیست

 

آشنایی با 10 برند برتر در زمینه فعالیت سازگار با محیط زیست

در سال 2019 رهبران جهان در پاریس پیرامون تصمیم گیری برای موضوع افزایش دمای جهانی گردهم آمدند. هدف اصلی دیدار دستیابی به توافقی همه جانبه برای پیشگیری از افزایش بی رویه دمای جهان بود. تغییرات مضر آب و هوایی در طول دهه های اخیر به طور مستمر با تولید گازهای گلخانه ای روند صعودی داشته است. متاسفانه در طول دهه های اخیر تقریبا هیچ کشوری اقدام جدی برای جلوگیری از تولید گازهای گلخانه ای در سطح انبوه انجام نداده است.

درحالی که تصمیم گیری های عمومی نظیر گردهمایی پاریس برای جلوگیری از افزایش گرمای جهانی بسیار ضروری است، اقدامات داوطلبانه واحدهای خصوصی نظیر شرکت های تجاری نیز در این مسیر بسیار راهگشا خواهد بود. امروزه به دلیل اهمیت موضوع حفاظت از محیط زیست بسیاری از برندها به دنبال انجام اقدامات داوطلبانه برای حمایت از طبیعت در راستای جذب مشتریان بیشتر هستند. به این ترتیب سرنوشت برندها به حمایت شان از محیط زیست گره خورده است.

 

بدون تردید هر فهرستی از برندهای برتر با مناقشه های زیادی همراه است. با این حال در اینجا هدف اصلی من بررسی 10 برند برتر در زمینه اقدام مثبت محیط زیستی است. در این فهرست تمایزی میان اقدامات درون شرکتی و بیرونی برندها اعمال نشده است. به این ترتیب تمرکز من فقط بر روی خلاقیت و جدیت برندها قرار دارد.

در ادامه به بررسی 10 برند برتر در زمینه اقدام مفید جهت مقابله با آسیب های خطرناک به محیط زیست و حل و فصل مشکلات آن خواهیم پرداخت.

1. پاناسونیک

هنگامی که به کسب وکارهای سبز (حامی محیط زیست) فکر می کنیم، شرکت الکترونیکی ژاپنی «پاناسونیک» نخستین گزینه تامل ما خواهد بود. در حقیقت، در سال 2014 موسسه مطبوعاتی- تحلیلی Fortune نکته مهمی در مورد فاصله میان اقدامات واقعی پاناسونیک و آنچه مردم در مورد این برند گمان می کنند، پی برد.

برخلاف تصور بسیاری از مردم مبنی بر صدمات بسیار زیاد شرکت های حوزه الکترونیک به طبیعت، برند پاناسونیک یک استثنا واقعی است. آنها هزینه های بسیار زیادی را برای پرهیز از آلوده سازی محیط زیست پرداخت می کنند. اقدامات پاناسونیک از کارهای داوطلبانه در کنار شهروندان گرفته تا بحث ذخیره انرژی با پیشرفته ترین تکنولوژی ها و راه اندازی خط بازیابی انرژی به صورت پیشرفته را شامل می شود.

یکی از جذاب ترین اقدامات برند پاناسونیک مربوط به دفتر نمایندگی اش در آمریکای شمالی است. دفتر نمایندگی این برند بزرگ در سال 2013 به منظور حمایت از محیط زیست محل استقرار خود را از شهر سیکوکس در نیوجرسی به منطقه جنوبی شهر نوارک منتقل کرد. اهمیت این موضوع با بررسی پیشینه طولانی استقرار نمایندگی پاناسونیک در سیکوکس آشکارتر خواهد شد. به این ترتیب پاناسونیک به خوبی پرده از اراده مصمم خود در راستای حمایت از محیط زیست برداشت.

 

این مقاله را مطالعه نمایید " یک برند کارفرمایی قوی بسازید و دغدغه جذب و حفظ منابع انسانی خود را به حداقل برسانید ! "

 

2. شرکت جدید تولید نوشیدنی بلژیک

شرکت تولید نوشیدنی بلژیک اقدامات بسیار پردامنه ای در راستای حمایت از محیط زیست انجام می دهد. یکی از مهم ترین اقدامات آنها استفاده کامل از انرژی های تجدیدپذیر و سبز برای تولید نوشیدنی است. به این ترتیب آلودگی های ناشی از تولید محصولات نوشیدنی سازی بلژیک به حداقل می رسد. نکته جالب اینکه آنها سومین برند بزرگ حوزه تولید نوشیدنی در آمریکا هستند. بدون تردید فعالیت برندی با این بزرگی در زمینه کسب وکارهای سبز امیدواری زیادی در میان حامیان محیط زیست ایجاد خواهد کرد.

حمایت از انرژی های سبز بخش جدایی ناپذیری از فرهنگ شرکت تولید نوشیدنی بلژیک به حساب می آید. به این ترتیب آنها سرمایه گذاری وسیعی در راستای خرید پنل های خورشیدی و تصفیه بازمانده های تولیدی کارخانه های شان انجام داده اند. یکی از نکات جالب در مورد کسب وکار سبز این برند عرضه رایگان دوچرخه بین کارمندان شرکت است. به این ترتیب هر کدام از کارمندان که مسیر خانه تا محل کار را با دوچرخه طی کند، پاداش اضافی بر روی حقوقش دریافت خواهد کرد.

علاوه بر سیاست های درون شرکتی، شرکت تولید نوشیدنی بلژیک موضع های قاطع سیاسی نیز در طول زمان اتخاذ کرده است. آنها یکی از 20 برند نخست عضو پیمان «مراقبت کسب وکارها در راستای آب و هوایی بهتر و سیاست انرژی» محسوب می شوند. به این ترتیب وضعیت حمایت آنها از کسب وکار سبز به طور کاملا واضحی بیان شده است.

3. والمارت

شاید در نگاه نخست حضور یک فروشگاه زنجیره ای در فهرست کسب و کارهای سبز عجیب به نظر برسد. در هر حال شغل آنها فروش هرگونه محصولی، حتی مضر برای محیط زیست را ایجاب می کند. با این حال برند والمارت در فعالیت های خود موضع های قابل تحسینی پیرامون حمایت از محیط زیست گرفته است.

تصمیم والمارت در سال 2014 مبنی بر خرید محصولات از شرکت وایلد اوآتس بحث های زیادی را برانگیخت. وایلد اوآتس به طور عمده در زمینه تولید مواد خوراکی ارگانیک فعالیت دارد. هدف آنها تولید غذای ارگانیک با هزینه کم برای مردم است. این تصمیم والمارت در پی تغییر استراتژیک آنها در سال 2013 مبنی بر حمایت بیشتر از کسب وکارهای سبز صورت گرفت. به این ترتیب اکنون بسیاری از مردم برند والمارت را به عنوان یک فروشگاه حامی محیط زیست قلمداد می کنند. در پی این اقدام شرکت تصمیم به جایگزینی محصولات سازگار با طبیعت با نمونه های پرخطر کرد.

4. اپل

شهرت اصلی اپل برای تولید محصولاتی بهره مند از آخرین تکنولوژی های مدرن است. این شهرت جهان شمول آنها را از کسب شهرت در زمینه کسب وکارهای سبز باز داشته است. با این حال چنین امری به معنای عدم فعالیت آنها در راستای حمایت از محیط زیست نیست. توافق 848 میلیون دلاری اپل با یکی از توسعه دهندگان انرژی های خورشیدی در کالیفرنیا به آنها در راستای فعالیت با استفاده از انرژی های تجدیدپذیر و سازگار با طبیعت کمک کرد. چند ماه پس از این تصمیم بسته بندی برند اپل با استفاده از کاغذهای بازیافتی صورت گرفت. به این ترتیب حرکت این غول دنیای گوشی های هوشمند در مسیر کسب وکارهای سبز سرعت بیشتری به خود گرفت.

به مانند پاناسونیک، اپل نیز سرمایه گذاری قابل توجهی بر روی کاهش مصرف سوخت های فسیلی از سوی کارمندانش انجام داده است. به این ترتیب اکنون اغلب کارمندان اپل از سیستم حمل و نقل شرکت استفاده می کنند. این سیستم با استفاده از باطری های برقی به خوبی با محیط زیست سازگاری دارد.

موضع گیری های اپل در مورد بحث های محیط زیستی همیشه جالب توجه بوده است. آنها در سال های 2009 و 2015 نسبت به عواقب بد ناشی از تولید محصولات با مواد اولیه مضر برای طبیعت به سازمان های دولتی آمریکا هشدار داده اند. همچنین به هنگام خروج از معاهده آب و هوایی پاریس یکی از سرسخت ترین مخالفان دولت ایالات متحده برند اپل بود.

 

 

5. Ikea

در ماه ژوئن 2015 برند Ikea سرمایه گذاری یک میلیادر دلاری اش را بر روی به کارگیری لوازم تولید سبز (سازگار با محیط زیست) اعلام کرد. هدف آنها از این کار دستیابی به فرآیند تولید سازگار با طبیعت بود. در این میان خبرگزاری تلگراف به نکته جالبی اشاره کرد: «سرمایه گذاری عظیم برند Ikea نه تنها شامل کشور سوئد، بلکه برخی از صنعتی ترین کشورها نظیر آلمان نیز می شود.» به این ترتیب پروژه این برند سوئدی دامنه ای جهانی دارد.

اقدامات دیگری نظیر خرید پنل های خورشیدی برای تامین انرژی خط تولید کارخانه ها و استفاده از مواد اولیه سازگار با طبیعت از دیگر اقدامات قابل توجه Ikea در مسیر سازگاری با طبیعت محسوب می شود.

6. IBM

برند IBM یکی از پرچمدار های تجارت سازگار با محیط زیست برای دهه های متمادی محسوب می شود. در سال 2015 اعلامیه رسمی این برند از هدفش در راستای حذف کامل تولید گازهای گلخانه ای تا سال 2020 پرده برداشت. به این ترتیب تا سال 2020 دیگر شاهد تولید گازهای گلخانه ای از سوی IBM نخواهیم بود. این آمار با توجه به رقم واقعی تولید گازهای گلخانه ای آنها در سال 2005 بسیار هیجان انگیز خواهد بود. در حقیقت IBM در صنعت بسیار بحث برانگیزی فعالیت دارد، چراکه تولید گازهای گلخانه ای بخش جدایی ناپذیری از فرآیند تولید محصولات آنها به حساب می آید. جهت گیری آنها به سوی انرژی پاک به معنای پیشرفت سریع تکنولوژی های سازگار با طبیعت است.

شاید نگاهی به دامنه جهانی فعالیت برند IBM راهگشا باشد. آنها در کشور دنیا حضور فعال دارند. شمار کارمندان شان نیز نزدیک به 18 هزار نفر است، بنابراین جهت گیری آنها به سوی انرژی های پاک موفقیت بسیار بزرگی برای حامیان محیط زیست محسوب خواهد شد.

 

این مقاله را مطالعه کنید " تطبیق استراتژی برند با متاورس ، اولین گام حرفه ای حضور برند در دنیای مجازی (2 دقیقه مطالعه )"

 

7. Uniliver

برند Uniliver نزدیک به یک دهه در زمینه کسب وکار سبز فعالیت دارد. آنها اخیرا در پژوهش موسسه حمایت از آب و هوای سالم به عنوان برترین برند در زمینه حمایت از کسب وکار سبز شناخته شده اند. به این ترتیب باید نگاهی ویژه به نحوه فعالیت این برند داشت.

علاوه بر حمایت قاطع طیف مدیران Uniliver از کسب وکار سبز، موضع گیری های صریح آنها در قبال سیاست های آسیب زای کشورهای مختلف نیز قابل توجه است. یکی از اقدامات جالب این شرکت در سال 2010 اعلام رسمی رساندن نرخ تولید گازهای گلخانه ای به صفر در 10 سال آینده بود. به این ترتیب در سال آینده ما شاهد فعالیت این برند بزرگ بدون تولید حتی درصد گاز گلخانه ای خواهیم بود.

در سال 2012، Uniliver در اعلام نظری رسمی مهلت سه ساله ای برای پاکسازی خط تولیدش از مواد اولیه خطرناک برای طبیعت تعریف کرد. به این ترتیب از سال 2015 ما خط تولیدی کاملا سازگار با محیط زیست در کارخانه های برند Uniliver مشاهده کرده ایم.

8. چیپوتل

رستوران های زنجیره ای چیپوتل یکی از آخرین برندهای فعال در زمینه حمایت از محیط زیست به حساب می آید. آنها برای سال های متمادی تحت فشار برای ورود به این عرصه بوده اند. با این حال به دلیل مشکلات عدیده چنین جهت گیری را برای سال ها به تاخیر انداخته اند. آنها در سال 2001 بالاخره جهت گیری خود در راستای حمایت از محیط زیست را اعلام کردند. به این ترتیب یکی از بزرگ ترین برندهای تولید غذا در جهان به فعالیت سبز پرداخت.

وقتی اقدام چیپوتل در راستای حمایت از کسب وکار سبز علنی شد، معنای آن خداحافظی با روغن های خطرناک برای محیط زیست بود. اگرچه روغن های این برند تاثیر مخرب اندکی بر روی سلامتی انسان داشتند، اما باقی مانده آن یک سم مهلک برای طبیعت محسوب می شد. به این ترتیب آنها بدل به مشتری پر و پا قرص روغن های طبیعی و سازگار با محیط زیست شدند. گام نهایی آنها برای فعالیت در عرصه کسب وکارهای سبز اعلام توقف خرید محصولات اولیه غیر ارگانیک بود. به این ترتیب مواد اولیه این رستوران به طور کاملا ارگانیک تهیه می شود.

9. بیوژن

برند بیوژن نخستین بار فعالیت خود را در ایالت ماساچوست شروع کرد. زمینه اصلی فعالیت آنها در زمینه بیوتکنولوژی است. به این ترتیب آنها نه تنها برندی فعال در زمینه کسب وکار سبز هستند، بلکه به سایر برندها نیز برای پیوستن به چنین الگویی از کسب کار کمک می کنند. آنها تنها برندی هستند که دو سال پیاپی به عنوان کسب وکار حامی محیط زیست انتخاب شده اند. پیش از آنها هیچ برندی موفق به کسب چنین افتخاری نشده بود. آنها در سال 2015 خبر ایجاد دستکاری در مواد اولیه دارای کربن به منظور سازگاری بیشتر با محیط زیست پس از تولید محصولات کارخانه ای را رسانه ای کردند. این امر به معنای کاهش تولید مواد خطرناک برای طبیعت از سوی کارخانه های پرشماری بود. البته تا زمان به کارگیری چنین ماده ای در صنایع مختلف هنوز باید اندکی صبر کنیم. مجله گرین ویک در سال 2015 نام این برند را در فهرست سبز ترین کسب وکارهای دنیا در رتبه نخست قرار دارد. دلیل اصلی این انتخاب فعالیت اصلی بیوژن در راستای توسعه کسب وکارهای سبز است.

سرمایه گذاری های بیوژن تقریبا همه بخش های تولید و کسب وکار را در بر می گیرد. به این ترتیب آنها راهکاری بسیار قوی برای جلب همکاری تمام برندها در سراسر دنیا در اختیار دارند. نکته جالب درخصوص فعالیت این برند دستیابی به نرخ عجیب و باورنکردنی صفر درصد هدررفت مواد اولیه است. به این ترتیب آنها با کمترین مواد اولیه مورد نیاز و بدون هدررفت حتی یک درصت آن مشغول به فعالیت هستند.

 

10. چیکوبگ

چیکوبگ یکی از نام های آشنا برای علاقه مندان به کیف های کاربردی و لوکس است. شهرت اصلی آنها به دلیل فعالیت در زمینه تولید انواع کیف های مورد نیاز مردم است. از کیف های مسافرتی گرفته تا نمونه های لوکس و مخصوص مهمانی های رسمی، همگی در فهرست تولیدات این برند قرار دارد. چیکوبگ نه تنها در زمینه توسعه کسب وکار یکی از موفق ترین برندها محسوب می شود، بلکه تمرکز بالایی در زمینه فعالیت سبز و سازگار با محیط زیست نیز دارد.

امروزه بسیاری کیف ها در سراسر دنیا با استفاده از مواد اولیه پلاستیکی تولید می شود. برخی از این مواد به طور کامل با محیط زیست ناسازگار هستند. به همین دلیل پس از دفن به عنوان زباله تا چند صد سال در طبیعت باقی می مانند. همچنین برخی از آنها سم های خطرناکی برای محیط زیست تولید می کنند. به همین دلیل استراتژی کاربردی چیکوبگ توقف استفاده از مواد اولیه ناسازگار با محیط زیست برای تولید کیف های خود است. به این ترتیب آنها به عنوان یکی از مشهورترین برندهای فعال در زمینه تولید کیف در زمره برندهای سازگار با محیط زیست در آمده اند.

 

موفقت یک انتخاب است !

رهپویان7 ، مشاوره و آموزش مدیریت و توسعه کسب و کار