رهپویان7 ستاره آسمان

09902505144​​​​​​​

موفقیت یک انتخاب است !

داستان سرایی در مارکتینگ و فروش راهکارهای نرم افزاری

 

در دنیای رقابتی امروزی، تبلیغات و بازاریابی برای هر کسب و کاری  به ویژه فعالین حوزه تولید ، توسعه و ارایه راهکارهای نرم افزاری حیاتی است. بازاریابان و  به دنبال راه‌های جدید برای جذب مشتریان و افزایش فروش خود هستند. یکی از روش‌های مؤثر در این زمینه، استفاده از داستانسرایی در مارکتینگ و فروش است. وقتی قرار است در فضای کسب‌و‌کار مفهوم یا ایده‌ای را به شکل ملموس به دیگران بفهمانیم به داستان‌سرایی در کسب و کار نیاز پیـدا می‌کنیم. در چنین شرایطی به داستانی نیاز داریم که: بـرای کارکنان الهـام‌بخـش باشد، شرکای تجـاری را به وجد بیاورد، مصرف‌کنندگان را مجذوب کند و برای افراد تأثیرگذار در شبکه‌های اجتماعی گیرایی داشته باشد.در ایران موضوع داستان‌سرایی در کسب‌وکار با عناوینی همچون “قصه‌گویی در کسب‌وکار” و “روایتگری در کسب‌وکار” نیز شناخته می‌شود.

یادمان باشد داستان فقط بیان تاریخچه شما نیست. داستان چرایی انجام آن چیزی است که در حال انجام آن هستید. به طوریکه برای مخاطب جذاب باشد. نباید کلیشه ای باشد و چیزی نباشد که بقیه می گویند. ممکن است بهترین سرویس را در کل صنف تان به مشتریان ارائه می دهید اما این داستان شما نیست. داستان سرایی برجسته شدن شماست نه در هم آمیختن شما با بقیه. خیلی از کمپانی ها بسیار محتاط عمل می کنند و از دیتا و ROI یا نرخ بازگشت سرمایه برای جلب مخاطب استفاده می کنند. البته که مهم است. اما منطق در اینجا خیلی جذاب و به یاد ماندنی نیست. احساسات است که به اشتراک گذاشته می شود. احساسات است که در خاطره ها می ماند. فقط با گفتن اینکه ما بهترینیم اتفاق نمی افتد. بیشتر از اینکه به جنبه منطقی کاری که می کنید مرتبط باشد به جنبه های احساسی مخاطبان تان مرتبط است. داستان است که مخاطبان آنها را به خاطر می آورند. برای کمک به یادآوری مخاطبان باید با بیان داستانی با محتوای مناسب برجسته شوید و با گفتگو محوری، احساسات را از مخاطبان هدف خود بیرون بکشید

 

مزایای استفاده از داستانسرایی در مارکتینگ و فروش راهکارهای نرم افزاری 

 

۱. برقراری ارتباط با مشتریان:استفاده از داستانسرایی در مارکتینگ، به تبلیغات‌کنندگان کمک می‌کند تا به راحتی ارتباط برقرار کنند و با مشتریان خود همدلی و همبستگی داشته باشند. داستان‌ها به مشتریان احساس کنشگری می‌دهند و آنها را به ارتباط بیشتر با برند و محصول ترغیب می‌کنند.
۲. خلق هویت برند:داستانسرایی در مارکتینگ، به کسب و کار کمک می‌کند تا هویت منحصر به فرد برند خود را خلق کنند. با استفاده از داستان‌ها، برندها می‌توانند ارزش‌ها، ماموریت و تعهدات خود را به مشتریان نشان دهند و آنها را به سمت خرید و استفاده از محصول یا خدمات خود هدایت کنند.
۳. افزایش فروش:استفاده از داستانسرایی در تبلیغات و بازاریابی، راهکاری مناسب د رافزایش فروش است د. داستان‌ها می‌توانند احساسات مشتریان را تحریک کنند و آنها را به خرید و استفاده از محصول یا خدمات ترغیب کنند. همچنین، داستان‌ها می‌توانند به تبلیغات‌کنندگان کمک کنند تا مزیت‌های رقابتی خود را نشان دهند و مشتریان را قانع کنند.
۴. افزایش شناخت برند:داستانسرایی در مارکتینگ، باعث افزایش آگاهی از برند خواهد شد . با استفاده از داستان‌ها، برندها می‌توانند به مشتریان خود پیام‌های قابل فهم و جذاب ارسال کنند و آنها را به یادآوری برند و تمایز آن از رقبا ترغیب کنند.

 


برای روایت یک داستان عالی به چه چیزهایی نیاز دارید؟

اولا، همه چیز در مورد چگونگی تنظیم و قالب بندی داستان است. باید مخاطب و لحن کلام را در ذهن داشته باشید. اما برای اینکه واقعا به داستان برند خود کمک کنید باید مفهوم دایره طلایی را مدنظر قرار دهید. مفهوم دایره طلایی اولین بار توسط

simon sinek در کنفرانسی بیان شد. سایمون مدیر اسبق تبلیغاتی و نویسنده ای است که بیشتر با مفهوم دایره طلایی معروف است. سایمون می گوید:

” مردم آنچه شما انجام می دهید را خریداری نمی کنند، آنها چرایی انجام آن را می خرند.” 

دایره طلایی به این شکل است و با سوال why چرا شروع می شود. طبق گفته sinek بیشتر کسب و کارها با جمله  “چه ” کاری انجام می دهند شروع به صحبت می کنند  و سپس به بیان “چگونگی ” و ” چرایی” آن کار می پردازند. اما کمپانی هایی که در مقیاس جهانی منحصر به فرد و موفق هستند مثل اپل و گوگل، با نوع تفکر درون به بیرون تعامل می کنند. آنها با چرایی شروع می کنند و پس از آن در مورد چگونگی ادامه می دهند. سپس در مورد آنچه انجام می دهند صحبت می کنند.

  • چرا یعنی چرا در حال انجام آنچه انجام می دهید هستید؟ 
  • چگونه یعنی چگونه این کار به مخاطبانتان کمک می کند؟ 
  • و چه یعنی چه چیزی را به مخاطب ارائه می کنید؟  

بنابراین چرا ترتیبی که در داستان بیان می کنید اهمیت دارد؟ این امر مربوط به قسمت های مغز است. وقتی در مورد کاری که انجام می دهید صحبت می کنید با بخش تحلیلی از مغز صحبت می کنید. اما وقتی در مورد چرا و چگونگی صحبت می کنید با بخش احساسی مغز ارتباط می گیرید و با رفتار انسانی سروکار دارید. به یاد داشته باشید داستان سرایی فقط در مورد ایجاد ارتباط است. وقتی در مورد داستان برنامه ریزی می کنید در مورد روش بیان آن وقت بگذارید، وقتی در حال برقراری ارتباطی واقعی با مخاطب و مشتری خود هستید حتما دلیل(why) داستان خود را بیان کنید. به جنبه احساسی قضیه تاکید کنید و تلاش کنید آگاهی و آموزش را از اینجا ایجاد کنید. دایره طلایی به شما کمک می کند بیانیه ماموریت خود را ایجاد کنید و لحن کل محتوای خود را تنظیم کنید. 

نتیجه :استفاده از داستانسرایی در مارکتینگ، اهمیت بسیاری دارد. این روش باعث خواهد شد تا کسب و کار  ارتباط بیشتری با مشتریان برقرار کند، هویت برند خود را خلق کنند، فروش خود را افزایش دهند و آگاهی از برند خود را در بازار افزایش دهد. به طور کلی، داستانسرایی در مارکتینگ یک ابزار قدرتمند است که به بازرایابان کمک می‌کند تا جذابیت و تأثیرگذاری بیشتری در بازار داشته باشند.

 

 

 

با خدمات تخصصی مشاوره و آموزش شرکت رهپویان 7 در صنعت فناوری اطلاعت آشنا شوید 

 

موفقیت ، یک انتخاب است !