رهپویان7 ستاره آسمان

09902505144​​​​​​​

موفقیت یک انتخاب است !

متاورس و صنعت گردشگری (برگرفته از کتاب بازاریابی در متاورس تالیف دکتر علی غفارهاشمی )

 

 

نقش متاورس در صنعت گردشگری و جهانگردی روز به روز در حال افزایش است. کارشناسان معتقدند که متاورس می تواند به یک راهکار جدید برای آینده‌ گردشگری تبدیل شود.

این تکنولوژی فرصت‌های جدیدی را برای سفر و گردشگری در متاورس به وجود آورده و توجه تعدادی از کسب‌وکارها را به سرمایه‌گذاری در این بخش معطوف نموده است. توسعه دهندگان دنیاهای سه بعدی مجازی براین باورند که نقشه‌های سه بعدی که از آثار تاریخی و بناهای شهرهای مختلف تهیه کرده اند می توانند برای برنامه‌های بلندپروازانه آنها جهت جذب گردشگران در متاورس مفید باشد. آنها می توانند از طریق فروش بلیت های سفرهای مجازی هزینه های سنگین طراحی، توسعه و رندر کردن فضاهای سه بعدی را بپردازند.

نقش متاورس در صنعت گردشگری و جهانگردی از زمان های قبل آغاز شده بود. ولی با بروز همه گیری کرونا که برنامه های گردشگری تعطیل شد، جهت گیری توریسم به سمت سیر و سفر در دنیای متاورس تسریع شد. زیرا ایده سفر در دنیای مجازی می‌تواند به نحوه رویارویی توریست ها با مکان‌های دیگر کمک کند. حتی امکان دارد جایگزین تعدادی از سفرهای فیزیکی گردد که در اینصورت صنعت توریسم دچار آسیبی نخواهد شد.

در شرایط فعلی استفاده از پلت‌فرم‌های متاورس اصلی با سختی هایی همراه است. شرکت‌ها در حال توسعه زیرساخت هایی برای فراهم سازی امکانات گردشگری در متاورس های موجود و جدید می باشند. در دنیای فیزیکی سفر به معنای سپری کردن اوقات در فاصله ای دور از خانه و بازدید از مکان های تماشایی است. در متاورس میتوان به کمک هدست‌های مجازی در خانه ماند و به سفرهای دور دست در دنیای سه بعدی پرداخت. با در نظر گرفتن نقش زمان حضور در متاورس، فضای 4 بعدی به وجود می آید که به عنوان یک ابزار آموزشی جهت شناخت مکان ها و بناهای جدید استفاده می گردد.

گذشته از آن هر شخص به طور معمول یک بار از مناطق دیدنی بازدید می کند، ولی در متاورس می تواند چندین بار بازدید داشته باشد.

 

مطالعه کنید :"با نظریه استفاده از قانون میتوز در تحول فروش آشنا شوید"

 

از نمونه کارها می توان به تولید نقشه های سه بعدی کاخ Jai Vilas در هند اشاره کرد که در مقاصد گردشگری از آن استفاده می‌شود. این کاخ به موزه ای تبدیل شده و هنرمندان متخصص در حال تولید مجموعه NFT هایی از آن هستند که به عنوان یک تجربه متاورس ساخته شود. همه گیری کووید باعث تعطیلی این موزه شده ولی هزینه های نگهداری آن همچنان باقی بوده است. گردشگران با حضور مجازی در پلتفرم‌ سه بعدی این کاخ به بازدید محوطه، گوشه و کنار ساختمان، و اجزای داخلی آن می پردازند. همچنین با پرداخت قیمت بلیط توسط توکن های NFT، مسئولین کاخ می‌توانند هزینه های نگهداری را تامین نمایند.

اگر بپذیریم که گردشگری در متاورس آینده صنعت توریسم است، برنامه ریزی برای قوانین و نحوه استفاده آن از هم اکنون شروع شده است. همانطور که متاورس به مدل های جدیدی برای گردشگری تبدیل می شود، امکان ایجاد جلوه های جدیدی از صنعت توریسم را بازآفرینی می نماید.

در حال حاضر تعدادی از پلتفرم های دانش بنیان برای گسترش صنعت مهمان‌نوازی و سفر بر پایه متاورس به وجود آمده است. این پلتفرم ها از استراتژی ها و نکات کاربردی متاورس برای الهام گرفتن، بهینه سازی درآمد، نوآوری در خدمات و بهبود تجربه مسافران استفاده می کنند.

با گردشگری در متاورس مردم می توانند از طریق تورهای واقعیت مجازی، همزمان با کاوش در جاذبه های گردشگری از آسایش خانه خود لذت ببرند. در حال حاضر، این جاذبه‌های گردشگری مجازی برای میزبانی کنسرت‌های مجازی، رویدادهای سرگرمی مجازی یا جلسات تجاری مجازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طور نمونه اسنوپ داگ، رپِر آمریکایی در ماه های سپتامبر و نوامبر 2021 در ساختمانی که خودش در پلتفرم سند باکس ساخته بود، کنسرت های مجازی برگزار نمود که مورد استقبال زیادی قرار گرفت.

 

 

در سفرهای سیاحتی متاورس می توان فعالیت هایی که در حالت عادی در دنیای واقعی امکان ندارد تجربه کرد. به عنوان نمونه بازسازی‌ مشاهده مناظر پاریس از روی برج ایفل که می تواند از آرزوی گروه های زیادی از توریست ها باشد.

به‌کارگیری تکنولوژی متاورس در گردشگری مزایای بسیاری برای فعالان این صنعت و گردشگران دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهد شد

الف -انتخاب راحت‌تر مقصد و رزرو سفر

متاورس مانند یک ویترین مغازه برای دیدن مقاصد گردشگری، پرواز‌، محل اقامت و حتی جاذبه‌ها است و به مسافران اجازه می‌دهد پیش از خرید سفر، آن را در دنیای مجازی تجربه کنند. این تکنولوژی به شما اجازه می‌دهد همانطور که در اتاق نشیمن هستند، در هر شهری که می‌خواهید پرسه بزنید، هتل‌ها و جاذبه‌های احتمالی مقاصد را به‌صورت سه‌بعدی ببینید و با هم مقایسه کنید. با متاورس در گردشگری می‌توانید در حین رزرو یک هتل، تمام اتاق‌های آن را ببینید یا حتی ملحفه‌های آن را از قبل امتحان کنید!

ب-پرداخت آسان

پرداخت‌های بدون‌تماس یکی از روند‌هایی است که در دوران اوج همه‌گیری کرونا به کمک مسافران و فعالان صنعت آمد. متاورس در گردشگری نیز با امکان پرداخت بدون‌تماس به کمک رمز ارز‌هایی مانند بیت‌کوین یا توکن‌های غیر‌قابل معاوضه به مسافران و گردشگران اجازه می‌دهد بدون نیاز به تبدیل ارز به‌راحتی خدمات مورد‌نیاز خود را خریداری کنند.

مسافران از طریق متاورس می‌توانند هنگام پرداخت، سوال‌های خود را بپرسند، خدمات مورد نظر خود را با یکدیگر ترکیب کنند،پرداخت‌های خود را به روشی آسان‌تر انجام دهند و حتی درباره قیمت محصولات با ارائه‌دهندگان مذاکره کنند.

ج- برقراری ارتباط نزدیک میان افراد

متاورس در گردشگری راهی برای برقراری ارتباط میان افرادی است که از یکدیگر دورند. در حال حاضر، گردشگران علاقه زیادی به تماس‌های تصویری و برقراری ارتباط‌ چهره‌به‌چهره دارند؛ اگر متاورس بتواند این ارتباط‌ها را عمیق‌تر و گسترده‌تر کند، به موفقیت بزرگی دست خواهد یافت. به‌عنوان مثال، با فناوری هولوگرام، می‌توانید در حالی که به یک سفر تفریحی در وین رفته‌اید، ناهار خود را با دوستان خود در آمستردام صرف کنید.

د-بهبود تجربه سفرهای کاری

به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین کاربردهای متاورس در گردشگری، به سفرهای کاری مربوط می‌شود. متاورس پتانسیل بالایی در سفرهای کاری یا هر نوع سفر طولانی‌مدت و طاقت‌فرسای دیگر دارد. به‌عنوان مثال، دنیای دیجیتالی سه‌بعدی می‌تواند کمک بسیاری به شرکت در جلسات و بازدید مسافران کاری کند. در واقع، متاورس یکی از بهترین ابزارها برای صرفه‌جویی در زمان، انرژی و هزینه افراد پر مشغله است. البته مسافران کاری نه فقط برای جلسات، بلکه برای انجام فعالیت‌های دیگر در سفرهای خود، مانند تهیه غذا یا دریافت راهنمایی از دیگران نیز از این تکنولوژی بهره می‌گیرند.

ذ-برگزاری مجازی رویداد‌ها

متاورس یک تکنولو‌‌ژی کاربردی برای صنعت رویدادها است. با شیوع ویروس کرونا، به‌طور چشم‌گیری شاهد افزایش رویدادهای مجازی یا رویدادهای ترکیبی مجازی و حضوری بودیم. فضای مجازی این امکان را برای شرکت‌کنندگان فراهم می‌کند که از هر جایی در رویدادهای مورد نظر خود شرکت کنند. بنابراین، متاورس می‌تواند دقیقا همان چیزی باشد که برنامه‌ریزان رویدادها و گردشگری رویداد به‌دنبال آن هستند.

متاورس در گردشگری یکی از روند‌های جدیدی است که پتانسیل بالایی در بازاریابی و ارائه تجربیات جدید دارد. اگر به‌دنبال استراتژی‌های جدیدی در بازاریابی گردشگری و بازاریابی دیجیتال هستید، متاورس دنیای جدیدی را به روی شما باز می‌کند.

 

برگرفته از کتاب بازاریابی در متاورس (1)   تالیف آقای دکتر علی غفارهاشمی و سرکار خانم نوشین منوچهری

Dr.Ali Ghafarhshemi

 

موفقیت ، یک انتخاب است !