رهپویان7 ستاره آسمان

02188546152

موفقیت یک انتخاب است !

معرفی کتاب مهم‌ها را بسنجید

 

معرفی کتاب مهم‌ها را بسنجید

کتاب «مهم‌ها را بسنجید» نوشته جان دوئر، سرمایه‌گذار معروف، درباره توانایی شرکت‌های بزرگی مانند گوگل، برنو و بنیاد گیتس است که توانستند با اوکی آر (okr) دنیا را متحول کنند. جان دوئر در این اثر نشان می‌دهد که سیستم «اهداف و دستاوردهای کلیدی (OKR)» چگونه به غول‌های تکنولوژی (از اینتل گرفته تا گوگل و توئیتر و …) کمک کرده است تا به رشدی سریع و پایدار دست یابند. او حرکت انقلابی پشت این رشدهای انفجاری را نشان می‌دهد. همچنین نشان می‌دهد که این سیستم چگونه می‌تواند به سایر شرکت‌ها هم کمک کند!

اوکی‌آر فرایندی ساده است که سازمان‌های مختلف را به جلو می‌راند. اوکی‌آر شفافیت زیادی به رهبران در یک سازمان می‌دهد. همچنین یک راه موثر برای تلاش کردن در اختیار می‌گذارد.

 

 

(اوکی آر) مخفف اهداف و نتایج کلیدی (Objectives and Key Results) است. نوعی پروتکلِ هدف‌گذاری ِمشارکتی برای شرکت‌ها، تیم‌ها و افراد.

در این سیستم هدف‌گذاری، اهداف عینی (O – Objectives) بیانگر چیزهایی که است که قصد دستیابی به آنها را داریم و دستاوردهای کلیدی (KR – Key Results) هم مشخص‌کننده این است که چگونه می‌توانیم با اقداماتی مشخص و قابل اندازه‌گیری، و در یک زمان‌بندی مشخص، به آن اهداف برسیم. در این سیستم، اهداف همه افراد، از کارکنان عادی تا مدیرعامل، برای کل سازمان مشخص است.

در این کتاب با پدر اوکی آر، اندی گروو، معاون اول اجرایی شرکت اینتل آشنا می‌شوید، داستان شرکت اینتل را می‌خوانید و سازوکار اوکی آر و شرکت‌هایی که از این طریق به پیشرفت و قدرتمندی رسیدند را بیشتر می‌شناسید.

اوکِی‌آر راه حلی سحرآمیز نیست. نمی‌تواند جایگزین تصمیم‌گیری منطقی، رهبری قدرتمندانه یا فرهنگ کاری خلاقانه شود.، اما اگر این اصول در جای خود باشند، اوکِی‌آر می‌تواند شما را به اوج قله برساند.

 

مشاوره و آموزش مدیریت کسب و کار  . با ما در تماس باشید 

موفقیت یک انتخاب است !

 

ساختار OKR به چه صورت است؟

OKR چیست و چه نقشی در رشد یک سازمان دارد؟

ساختار OKR بسیار ساده است:

  • ابتدا باید ۳ تا ۵ هدف اصلی در سطح شرکت، تیم یا به طور شخصی وضع کنید.
  • اهداف باید بلندپروازانه، کیفی و قابل اجرا در زمان محدود باشند.
  • برای هر هدف باید نتیجه‌ای قابل اندازه‌گیری و قابل دستیابی تعریف کنید که رسیدن به آن غیرممکن نیست.
  • نتایج OKR می‌تواند مبتنی بر رشد، عملکرد یا تعامل باشد.
  • نتایج به صورت عدد به نمایش درمی‌آیند و می‌توانند نشان دهند که آیا کاری انجام شده است یا خیر.

روش OKR از زمانی که توسط اندی گرو در دوران تصدی مدیرعاملی اینتل توسعه یافت، توسط بسیاری از سازمان‌های سطح بالا، از جمله گوگل، مورد استفاده قرار گرفت. واضح است که فرآیند OKR کار می‌کند چرا که توسط بسیاری از شرکت‌های بزرگ استفاده شده است، اما چند نکته کلیدی وجود دارد که باید هنگام شروع توسعه OKR برای تیم یا سازمان خود به خاطر داشته باشید.

اولاً، OKRهای مدیریت محصول معمولاً در دوره‌های سه ماهه یا سالانه اجرا می‌شوند. به عنوان مثال، در طول جلسات برنامه ریزی سالانه خود، می‌توانید از اهدافی که قصد دارید در سال آینده به آنها دست یابید شروع کنید، سپس آن اهداف بلندمدت را به اهداف سه ماهه تقسیم کنید که به شما کمک می‌کند تا راه خود را برای رسیدن به آنها هموار کنید.

نکته دیگر برای تعیین اهداف این است که آنها را واقع‌بینانه و قابل دستیابی و در عین حال چالش‌برانگیز کنیم. اینگونه است که شرکت‌هایی مانند گوگل از OKRها استفاده می‌کنند تا مرزها را پشت سر بگذارند و خود را به عنوان رهبران صنعت متمایز کنند.

در نهایت، استفاده از OKR‌های آبشاری که از سطوح بالای مدیریتی به سایر بخش‌های سازمان سرازیر می‌شوند نیز می‌تواند مفید باشد.

چگونه از OKR استفاده کنید؟

پس از تعریف OKR،  اهداف و نتایج اصلی خود را با همه در میان بگذارید تا همه به درکی مشترک برسند. افراد پس از شروع کار باید شاخص‌های نتیجه خود را به صورت منظم و ترجیحاً هفتگی به‌روزرسانی کنند. باید ۷۰ تا ۷۵٪ از نتایج حاصل شده باشد و این عدد به ۱۰۰٪ نرسد. چون نشان می‌دهد که اهداف به اندازه کافی بلندپروازانه تعیین نشده‌اند.

در صورت لزوم باید به صورت مرتب اهداف را مرور کرده و انعطاف‌پذیر باشید و اگر شرکت، تیم یا اهداف شخصی شما تغییر کرد، OKR ها را هم تغییر دهید. استفاده منظم از این اهداف باعث می‌شود به زمان زیادی برای اجرای آنها لازم نباشد. همچنین وقتی آنها را به صورت مرتب اندازه می‌گیرید می‌توانید از پیشرفت‌شان مطمئن شوید.