رهپویان7 ستاره آسمان

02188546152

موفقیت یک انتخاب است !

گیمیفکیشن و بهینه سازی فروش

 

گیمیفکیشن و بهینه سازی فروش 

گیمیفیکیشن Gamification   یا بازی سازی (که گاهی هم به بازی آفرینی ترجمه می‌شود) از جمله زیر مجموعه‌های دانش طراحی برای تغییر رفتار یا Behavioral Design است که طی سال‌های اخیر، در فضای دانشگاهی و نیز محیط کسب و کار مورد توجه بیشتری قرار گرفته است.ساده‌ترین تعریف گیمیفیکیشن به این صورت است که گیمیفیکیشن یا بازی سازی، هنر تعبیه کردن مکانیزم های بازی در فضاهایی است که به صورت پیش‌فرض برای بازی طراحی نشده‌اند. رشد این مبحث و اقبال به آن به حدی می باشد که کارشناسان و خبرگان کسب و کار ، اثر بخشی این مفهوم را در دهه اتی برابر با اثر گذاری شبکه های اجتماعی در دهه گذشته براورد می نمایند.

 

 

شاید تا قبل از مشاهده واژه Gamification  در نمودار چرخه هایپ گارتنر که نمایان گر ظهور و رشد تکنولوژی و فناوریهای   جدید می باشد ، هیچکس بصورت جدی مفهوم و موارد استفاده آن را دنبال نمیکرد اما از سال 2011 گیمیفیکیشن واژه ای نام آشنا در شرکت های پیشرو شد !

 

 

بصورت عمومی  گیمیفیکیشن در مدیریت منابع انسانی ، مارکتینگ ، فروش ، برندینگ ، مدیریت  ارتباط با مشتری و ....بسیاری  دیگر کاربرد دارد. با گیمیفیکیشن ، می توان عادات بد را با عادات درست جایگزین و یا عادت مورد نظر را ایجاد نمود !

چنانچه اشاره شد گیمیفیکیشن در حوزه مدیریت فروش و بازاریابی نقش تعیین کننده ای خواهد داشت  .

باید پذیرفت فروش به عنوان یک علم نوین ، نیازمند ابزار ، امکانات و توانمندی های عمومی و تخصصی بوده که در صورت پیروی و دنبال کردن یک فرایند پیوسته، الزاما نتایج قابل قبولی تجربه خواهد شد . فروش یک فرایند است ! این فرایند یک فرایند خطی است که در صورت دنبال کردن گامهای متوالی آن ، احتمال موفقیت به شدت افزایش خواهد یافت . درست چالش از همین نقطه آغاز میگردد . در بررسیهای مختلف عملکرد تیم فروش موارد مشابهی شناسایی میگردد: گامهای متوالی در فرایند فروش توسط کارشناسان فروش دنبال نمی شود !  فرصتهای فروش به درستی پیگیری نمی شوند ! گزارشاهای مرتبط با فروش در اتوماسیونهای کاری به درستی ثبت نمی گردد ! نرخ تبدیل سرنخ به مشتری نهایی کاهش می یابد ! تارگتهای فروش محقق نمی شوند ، آموزشهای مرتبط با توسعه فردی توسط کارشناسان فروش جدی گرفته نمی شود و ....اینجاست که گیمیفیکیشن می توانند  به عنوان یک راهکار ارزشمند ، بسیاری از چالشهای ذکر شده را مرتفع سازد .

 

 

ایجاد یک بستر رقابتی با چاشنی بازی در کنار شناخت درست از اعضای تیم فروش و شاخصهای انگیزاننده ، فضای فروش را متحول خواهد ساخت .

در سال 2015 در یک مدل آزمایشی تاثیر گیمیفیکیشن در تیم فروش مورد بررسی قرار گرفت . مخاطبین این مدل آزمایشی شامل یک تیم فروش 6 نفره در نمایندگی فروش بیمه عمر در شهر بنگلور کشور هند بود که در شش ماهه گذشته بصورت متوسط ، کاهش 45% فروش را تجربه نموده بودند .   

سناریوی اولیه جهت استفاده از گیمیفیکیشن متمرکز بر بهینه سازی عملکرد کارشناسان فروش و افزایش راندمان ایشان از یک طرف و از طرف دیگر ترغیب مشتریان به خرید و یا معرفی مشتری قرار گرفت . بعد از پیاده سازی و اجرای اولیه در بازه زمانی 3 ماهه افزایش راندمان تیم فروش به میزان 50% نسبت به سه ماه گذشته خود محقق شد .  همچنین افزایش فرصتهای فروش معرفی شده توسط مشتریان نسبت به سه ماهه گذشته تا 20% افزایش پیدا کرد !

 

 

یقینا ، استفاده اصولی و درست از گیمیفیکیشن ، بر پایه داده و مدل درست اجرا و کنترل می تواند در هر تیم فروشی نتایج مشابهی را به همراه داشته باشد .

دو عامل اصلی در پیاده سازی گیمیفمیشن را فراموش نکنید :

  • درک درست مدیران از گیمیفیکیشن و همراهی ایشان در طول اجرا
  • دسترسی به سیستم جمع آوری و پایش اطلاعات و داده

چکیده صحبت های آقای  "دکتر علی غفارهاشمی مولف کتاب گیمیفیکیشن در کسب و کار"  در برنامه فناورانه سال 1395

 

شرکت رهپویان7  با افتخار ، در طراحی ، تدوین ، پیاده سازی و اجرای مدلهای مختلف گیمیفیکیشن همراه مدیران پیش رو و توانمند ایران زمین می باشد. با ما در تماس باشید