رهپویان7 ستاره آسمان

02188546152

موفقیت یک انتخاب است !

مشتری مداری چیست ؟ (2 دقیقه مطالعه )

مشتری مداری چیست؟

مشتری مداری از دیرباز بخش مهمی از کسب‌وکارها بوده است. شاید یکی از قدیمی‌ترین نشانه‌های آن نصب جمله «حق با مشتری است» در محل کار کاسب‌های قدیمی است. مشتری مداری به معنی جلب رضایت مشتری در تمامی سطوح کسب‌وکار است و در واقع یک فرهنگ به‌حساب می‌آید.

 اگر شما هم به‌تازگی کسب‌وکاری راه‌اندازی کرده‌اید یا قصد ارتقا در کار خود را دارید تا پایان با ما بمانید، اینجا قصد داریم مروری کوتاه بر این فرهنگ داشته باشیم.

 

 

 

اهمیت مشتری مداری در یک کسب و کار

 

مشتری مداری در کسب‌وکار

مثل هر کار دیگری چگونگی تعامل با مشتری اصولی دارد که اینجا در 5 بخش به‌صورت ساده به آنها اشاره خواهد شد

مشتری احترام می‌خواهد

اولین و مهم‌ترین نشانه‌ای که مشتری مداری یک کسب‌وکار را نمایان می‌کند، احترام به مشتری است. مدیران هر کسب‌وکار باید به‌تمامی کارکنان خود این آموزش را بدهند که بیش از انتظارِ مشتری به او احترام بگذارند و در کمال ادب رفتار کنند؛ حاصل این اقدام به‌ظاهر ساده رضایت مشتری و وفاداری او است که برای یک کسب و کار ارزش بالایی دارد و موجب افزایش اعتبار آن می‌شود.

کیفیت محصولات و خدمات

یکی از راه‌های حفظ مشتری، بالا نگه‌داشتن سطح محصولات و خدمات است؛ به این معنی است که یک کسب‌وکار برای خود و مشتریانش ارزش زیادی قائل است. کیفیت بالا از مؤلفه‌هایی است که باعث می‌شود مشتری قیمت بالاتر شما را آسان‌تر بپذیرد و رضایت نسبتاً خوبی از کسب‌وکار شما داشته باشد.

به‌روز کردن محصولات و خدمات

گام دیگری که نشان از اهمیت جایگاه مشتری دارد و موجب جلب رضایت او می‌شود، به‌روز کردن محصولات و خدمات بر اساس نیاز مشتریان است. بهتر است کسب‌وکارها به طور منظم با ابزارهای گوناگون از مشتریان نظرسنجی به عمل بیاورند و نیازهای آن‌ها را تاحدامکان برآورده کنند. این بخش در کسب و کارهای موفق جایگاه ویژه‌ای دارد.

جبران خسارت احتمالی

یک کسب‌وکار مشتری مدار پیش‌تر و در ابتدای تأسیس سازوکارهای مورد نیاز برای جبران خسارت احتمالی به مشتریانش را تعریف می‌کند و اگر خسارتی به مشتری وارد شود یا عدم رضایت از محصول یا خدماتی از سوی وی گزارش شود به‌سرعت در صدد جبران و جلب رضایت مشتری برمی‌آید. در این مرحله زمان بسیار اهمیت دارد، شما باید در کوتاه‌ترین زمان بهترین تصمیم را بگیرید. در اغلب موارد یک جبران خسارت به‌موقع و صحیح می‌تواند آن مشتری را به یکی از وفادارترین‌ها برای کسب‌وکار شما تبدیل کند.

آراستگی کارکنان  و محیط کسب‌وکار

اگر خودتان را جای مشتری بگذارید اولین مواجهه شما با یک ارائه‌دهنده محصولات و خدمات نمای ظاهری است؛ پس آراستگی و نظم مهم است. اگر می‌خواهید حس اطمینان و آرامش را به مشتریانتان منتقل کنید نظم و ترتیب محیط کار و ظاهر کارکنان را جدی بگیرید.

سخن آخر

اهمیت رعایت اصول مشتری مداری بر کسی پوشیده نیست؛ رضایت مشتریان، اطمینان و اعتماد آن‌ها است که کسب‌وکار را پایدار و قابل اطمینان می کند. در این مقاله سعی شد 5 نکته به‌ظاهر ساده که رعایت آن‌ها مشتری مداری یک کسب‌وکار را به نمایش می‌گذارد و  آن را از دیگر رقبا متمایز می‌کند، را مرور کنیم. امید است با رعایت این نکات روزبه‌روز به جمع مشتریان وفادارتان افزوده شود.