رهپویان7 ستاره آسمان

02188546152

موفقیت یک انتخاب است !

هم آفرینی ارزش با مشتری چیست ؟ ( CCCV )

 

هم آفرینی  ارزش با مشتری چیست ؟ ( CCCV )

هم آفرینی یک ابتکار مدیریتی یا نوعی استراتژی اقتصادی برای گرد هم آوردن ذی‌نفعان مختلف (مثلاً یک شرکت و گروهی از مشتریان) برای تولید مشترک یک نتیجه دارای ارزش برای طرفین است. 

هم آفرینی چیست؟

طبق تعریف پروفسور تورستن و همکارانش در گروه تحقیق و همفکری لندن، “هم آفرینی پروسه ای پویا، خلاق و وابسته به اجتماع می باشد که بر پایه مشارکت میان تولید کنندگان و کاربران است. این پروسه توسط شرکت‌ها اجرا می شود تا برای مشتریان ارزش آفرینی کند”. به گفته گویلارت رئیس و بنیانگذار شرکت تجربه هم آفرینی(ECCP)، “ایده هم آفرینی، رهاسازی انرژی خلاقانه افراد می باشد به طوری که هم تجربه فردی و هم اقتصاد سازمان را تغییر دهد”.

رمز هم آفرینی در جذب، مشارکت و توانمند سازی افراد نهفته است تا ایده های خود را به کمک همدیگر ارائه دهند. هم آفرینی بر این باور می باشد که کاربران همانطور که در چیزی که برایشان ارزشمند است بینش ایجاد می کنند ، حضورشان نیز در پروسه طراحی ضروری است.

 

مطالعه کنید :"چرا توجه به رضایتمندی مشتری در مدیریت کسب و کار الزامی است ؟"

 

تعریف هم آفرینی ارزش با مشتریان

هم آفرینی ارزش با مشتریان ترجمه Customer Co-Creation Value است که به صورت مخفف CCCV نیز نامیده می‌شود. این مفهوم به معنای خلق ارزش در سازمان در فرایندی متعامل و همراه با مشتریان است.

هم آفرینی ارزش مجموعه عملیاتی است که در یک سازمان به صورت زنجیروار انجام می‌شود و به خلق ارزش منتهی می‌شود. یک شرکت برای خلق ارزش برتر برای مشتریان باید ایجاد قابلیت‌های بازاریابی متمایزی پرداخته و از آن‌ها در فعالیت هایش استفاده کند. قابلیت‌های بازاریابی به عنوان فرایند‌های منسجم طراحی شده‌ای تعریف می‌شود که دانش جمعی، مهارت‌ها و منابع شرکت را برای نیازهای مرتبط با بازار کسب‌وکار به کار می‌بندد و شرکت را در ایجاد ارزش افزوده به محصولات و خدمات خود، سازگار شدن با شرایط بازار، استفاده از فرصت‌های بازار و مواجهه با تهدید‌های رقابتی توانمند می‌کند.

 

 

مشتری عامل اصلی در بحث هم‌آفرینی ارش است و Customer Co-Creation Value یک مفهوم کلیدی در عرصه خلق ارزش مشترک می‌باشد. بسیاری معتقدند خلق ارزش مشترک بصورت ضمنی مفهوم خلق ارزش مشترک با مشتری را به همراه دارد. در بحث هم آفرینی ارزش مشتریان که مباحث مدیریت دانش مشتری عجین است باید به سه اصل دانش برای مشتری، دانش از مشتری و دانش درباره مشتری مورد بررسی قرار گیرد.

معنای ارزش و فرایندخلق ارزش به سرعت از دیدگاه محصول محور و شرکت محور به سمت تجربیات شخصی مشتری تغییر می‌کند. در این حوزه مدیریت تجربه مشتری و بازاریابی تجربی از اهمیت خاصی برخوردار هستند، زیرا بازار نیز در حال تبددیل شدن به میدانی برای گفتگو و تعامل میان مشتریان، انجمن‌ها و شرکت‌ها می‌باشد این تعامل میان شرکت و مشتریان آن به کانون خلق و استخراج ارزش تبدیل شدهاست نقش‌های سنتی و برجسته مصرف‌کننده و شرکت مورد چالش قرار گرفته و به تدریج در یکدیگرادغام می‌شوند.

 

با خدمات مشاوره تخصصی شرکت رهپویان7 در حوزه مدیریت و توسعه کسب و کار آشنا شوید 

 

موفقیت یک انتخاب است !